Aihefilatelisti keskittyi laskuvarjourheiluun

keskiviikko 26.10.2022
TEKSTI VESA HIRSMÄKI
KUVAT VESA HIRSMÄKI
Saksa 1938. Laskuvarjoaihe näkyy saksalaisissa postimerkeissä vuodesta 1938 alkaen aina vuoteen 1944 saakka. Kuva: Vesa Hirsmäki

Hallittua vaaraa varjojen varassa

 

USA 1943. Postimaksusta vapaa sotilaskirje Camp Carsonin harjoitusleiriltä Coloradosta. Kuva: Vesa Hirsmäki

Aihefilatelia on postimerkkiharrastuksen muoto, jossa kerätään tiettyjä aiheita esittäviä postimerkkejä ja muuta filateelista materiaalia. Aihefilatelistit keksivät keräilyaiheet usein työnsä, harrastuksensa tai muun kiinnostuksen puolesta.

 

Itsekin innokkaana aihefilatelistina olen koonnut kokoelmia sananmukaisesti maasta taivaaseen. Kokoelmani, joita ovat muun muassa ”Sienet pelastavat maailman”, ”Rakettitiedettä” ja ”Aurinkokunta” antavat tästä käsityksen.

 

Tämä artikkeli perustuu kehitysvaiheessa olevaan kokoelmaani ”Hallittua vaaraa varjojen varassa”. Kokoelman ja artikkelin innoittajana on ollut poikani, hyppymestari Roni Hirsmäki ja asiatarkastajana laskuvarjohyppäämisen konkari Pasi Pirttikoski. Artikkeli perustuu osin aiempaan Suomen Postimerkkilehden 3/2022 julkaisuun.

 

 

Laskuvarjohyppäämisen historiaa
Laskuvarjon varassa on hypätty korkeuksista jo kauan ennen ilmailun kehittymistä. Lentokoneen keksimisen myötä laskuvarjon merkitys pelastautumisvälineenä kasvoi. Viime vuosikymmeninä laskuvarjo on mahdollistanut myös aivan uudet harrastus-, elämys- ja kilpailumuodot, joissa voi nauttia vapaan putoamisen kokemuksesta ja leijailusta turvallisesti maahan varjon varassa.

 

Peru 2009. Liitovarjo toimii lentokoneen siiven tavoin ja tuottaa nostovoimaa. Kaikki liitovarjot ovat ohjattavia, ja niinpä ne ovatkin nykyisin yleisin laskuvarjotyyppi. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Laskuvarjon perusperiaate on tunnettu pitkään. Jo kiinalaisissa historiankirjoituksissa on kuvattu tapauksia, joissa on esimerkiksi pelastauduttu palavasta rakennuksesta käyttämällä isoa kartiomaista olkihattua hidastamaan putoamisnopeutta. Väitteistä ei ole todisteita, mutta idea laskuvarjosta oli syntynyt ja jäi itämään vuosisadoiksi.

 

Namibia 2018. Leonardo da Vinci -aiheinen blokki, jonka sivukuvassa piirros ja havainnekuva da Vincin laskuvarjosta. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Kuuluisuutta keksijänä saanut Leonardo Da Vinci teki ensimmäiset tunnetut laskuvarjoluonnokset 1400-luvulla. Seuraavan vuosisadan lopulla Fausto Feranzio teki ja dokumentoi hyppykokeilujaan, jotka tapahtuivat puukehikon ympärille viritetyn kankaan avulla.

Unkari 1967. AEROFILA ’67-postimerkkinäyttelyn kunniaksi julkaistu merkki. Fausto Veranzion laskuvarjokonsepti 1500-luvulta muistuttaa jo selvästi nykyistä patjavarjoa. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

1700-luvulla ilmailu alkoi kiinnostaa yhä enemmän ja aloitettiin erilaiset palloilukokeet. Aluksi painojen avulla testattiin erilaisia laskuvarjomalleja, ja Louis-Sébastien Lenormand oli ensimmäinen, joka esitteli julkisesti laskuvarjon toimintaa käytännössä vuonna 1783. Vuonna 1797 suoritettiin ensimmäiseksi viralliseksi luokiteltu ihmisen tekemä laskuvarjohyppy. Tämä Pariisissa suoritetun ensimmäisen hypyn teki ranskalainen Jaques Andre Garnerin kuumailmapallosta.

 

Pohjois-Makedonia 2019. André-Jacques Garnerin oli ranskalainen kehikottoman laskuvarjon keksijä ja häntä pidetään ensimmäisenä varsinaisena laskuvarjohyppääjänä. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Ensimmäisen hypyn jälkeen laskuvarjoja kehitettiin edelleen ja turmiakin tapahtui, mutta lajin suosio alkoi nopeasti nousta näytösluonteisissa tilaisuuksissa sekä sirkusten ohjelmanumerona. Myös kaupallisessa tarkoituksessa laskuvarjohyppyä alettiin harjoittaa jo heti 1800-luvulla. Tällöin kuitenkin puhuttiin vielä hypyistä, jotka tehtiin torneista tai muista korkeista paikoista, koska moottorilentokone oli vielä kehittelyn alla.

 

Venäjä 2012. 100 vuotta reppulaskuvarjon keksimisestä. Gleb Kotelnikov oli venäläinen insinööri, joka oli yksi selkäreppuun pakattavan laskuvarjon kehittäjistä. Vuonna 1911 hän loi ensimmäisen laskuvarjonsa, jota käytettiin menestyksekkäästi jo ensimmäisen maailmansodan aikana. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

1900-luvun alussa tehtiin ensimmäiset lennot moottorilentokoneilla. Lentokoneen ja laskuvarjohyppäämisen yhteensopivuus hoksattiinkin melko pian ja ensimmäinen lentokoneesta tehty laskuvarjohyppy suoritettiin vuoden 1911 tietämillä ja laskuvarjon käyttö pelastautumisvälineenä alkoi hahmottua.

 

Ranska 2013. Adolphe Pégoud lentopostimerkillä. Hän oli ranskalainen lentäjä, josta tuli historian ensimmäinen hävittäjä-ässä ensimmäisen maailmansodan aikana. Pégoud oli myös ensimmäisiä lentäjiä, joka vuonna 1913 pelastautui laskuvarjolla lentokoneesta. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Ensimmäisessä maailmansodassa laskuvarjoja käyttivät erityisesti havaintopalloista pelastautuvat henkilöt, mutta lentokoneissa niitä pidettiin edelleen pääsääntöisesti epäkäytännöllisinä. Ensimmäisen maailmansodan aikana Saksa otti käyttöön lentäjien laskuvarjot. Britannia ei ottanut laskuvarjoja käyttöön, koska niiden arveltiin heikentävän sotilaslentäjien taistelumoraalia. Sodan aikana laskuvarjoja kehitettiin toden teolla lisää, sillä niiden kätevyys joukkojen siirrossa huomattiin.

 

Samoihin aikoihin laskuvarjohyppääminen saapui myös Suomeen, niin ikään armeijan toimintaan. Ensimmäinen suomalainen laskuvarjohyppy tehtiin vuonna 1918 ja hyppääjänä oli Eero Erho. Hän oli tykistötähystäjäkoulun kurssilla Saksassa, jossa hyppy suoritettiin. Vuonna 1919 suoritettiin maailman ensimmäinen itselaukaisuhyppy; hyppääjä oli Leslie Irvin Yhdysvalloissa. Samana vuonna suunniteltiin sittemmin yli kolmenkymmenen vuoden ajan käytössä ollut Smith Aerial Life Back eli varjoreppu. 1920- ja 1930-luvuilla laskuvarjoilla tehtiin näytösluonteisia hyppyjä ja ne toimivat erilaisten tilaisuuksien vetonauloina.

 

 

Sotilashyppääminen

CCCP 1938. . Ensimmäiset laskuvarjohyppyaiheiset postimerkit julkaistiin vuonna 1938 Neuvostoliitossa. Ensimmäisessä merkissä vasemmalla lentäjällä näkyvissä varavarjopakkaus. Kuva: Vesa Hirsmäki
CCCP 1938. . Ensimmäiset laskuvarjohyppyaiheiset postimerkit julkaistiin vuonna 1938 Neuvostoliitossa. Ensimmäisessä merkissä vasemmalla lentäjällä näkyvissä varavarjopakkaus.  Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Laskuvarjojoukkojen käyttöönotto tapahtui ensimmäisenä 1930-luvun Neuvostoliitossa. Siellä koulutettiin myös saksalaisia sotilaita erityisesti lentäjiksi kiertäen näin Weimarin tasavallalle asetettuja rauhansopimuksen kieltoja. Tätä kautta oppi tuli Saksan armeijalle, joka käytti sitä salamasotansa ilma-maa-sotaopin osana.

Saksa 1938 ja 1944. Laskuvarjoaihe näkyy saksalaisissa postimerkeissä vuodesta 1938 alkaen aina vuoteen 1944 saakka. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Toisessa maailmansodassa laskuvarjoja alettiinkin käyttää jo säännöllisesti. Niitä käytettiin muun muassa erikoisjoukkojen kuljettamiseen sotatoimialueelle, vaikeapääsyisten joukkojen huoltamiseen ja vakoojien saamiseksi vihollisalueille. Suomen maavoimien laskuvarjojääkärien edelläkävijät olivat toisen maailmansodan aikaiset kaukopartiojoukot, joita kuljetettiin lentokoneilla vihollisen selustaan.

Ranska 1969. 25 vuotta Normandian maihinnoususta. Maihinnousussa käytettiin laskuvarjojoukkoja avainkohteiden valtaamiseen ja esimerkiksi varmistamaan laskeutumisalueita liitokoneilla saapuville maahanlaskujoukoille. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Toisen maailmansodan jälkeen eri maiden asevoimissa uskottiin laskuvarjojoukkojen määräänsä suurempaan vaikutukseen. Niitä perustettiinkin moniin maihin, joista tunnetuin lienee USA:n asevoimien Vihreät baretit -yksikkö. Usko laskuvarjojoukkojen jalkaväkeä paljon suurempaan tehoon on näkynyt monissa sotilaallisissa konflikteissa.

Mansaari 1992. Iso-Britannian laskuvarjorykmentti 50 vuotta. Laskuvarjojoukot ovat olleet toisen maailmansodan jälkeen tärkeä osa eri maiden sotilasvoimissa. Kuva: Vesa Hirsmäki
Suomi 1993. Suomen Puolustusvoimat 75 vuotta. Laskuvarjohyppääjiä postimerkkiarkin reunassa. Postimerkkiarkkien ja -blokkien reunoilla on usein sivukuvia, jotka myös hyviä filateelisia kohteita kokoelmiin. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

 

Laskuvarjohyppy harrastuksena ja urheilulajina
Sotien jälkeen laskuvarjohyppääminen alkoi kiinnostaa siviilejä ja myös näytösluonteinen hyppääminen siirtyi siviilien hoitamaksi. Suomen Ilmapuolustusliitto lakkautettiin ja Suomen Ilmailuliitto alkoi organisoida laskuvarjohyppytoimintaa. Ilmailuliitolla oli esimerkiksi lentonäytöskokoonpano Pilvien Huimapäät, joiden taitolentonäytöksissä yhtenä osana oli laskuvarjohyppynäytös.

Kuuba 1974. 10 vuotta siviili-ilmailua Kuubassa. Laskuvarjohypyn ensimmäinen vaihe on hypätä ulos koneesta. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

DDR 1966. VIII Laskuvarjohypyn MM-kilpailut Leipzigissa. Laskuvarjohyppääjä vapaapudotuksessa. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

1960-luvulta alkaen laskuvarjohyppy on kasvattanut suosiota harrastuksena. Varsinaisena urheilulajina laskuvarjohyppy alkoi Suomessa vuonna 1960, kun Helsinkiin perustettiin ensimmäinen kerho, Suomen Laskuvarjokerho ry, joka aloittaessaan toimi Malmin lentokentällä. Ensimmäiset hypyt siellä tehtiin vuonna 1962.

Unkari 1954. Varjo aukaistaan viimeistään 600 metrin korkeudessa. Itä-blokin maissa oli takavuosina tapana aukaista sekä pää- että varavarjo. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Jugoslavia 1951. I Laskuvarjohypyn MM-kilpailut Bledissa. Varjon varassa leijailun jälkeen laskeudutaan turvallisesti maahan. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Laskuvarjourheilun nykyisiä kilpailumuotoja ovat perinteiset tarkkuus-, taito- ja muodostelmahypyt sekä vapaapudotuslajit, kuten kuviohypyt ja eri artistilajit. Vapaapudotuslajeissa harjoitellaan ja kilpaillaan nykyään myös vapaalentotunnelissa. Muista lajeista mainittakoon vielä kupumuodostelmahypyt ja liitopukuhyppääminen. Laskuvarjourheilu kuuluu ilmailu-urheilun piiriin, jonka seuratoimintaa Suomessa johtaa Suomen Ilmailuliitto.

 

Suomi 1995. Europa (C.E.P.T.) – Rauha ja vapaus. Tähän mennessä ainoa suomalainen laskuvarjohyppyaiheinen postimerkki on vuodelta 1995. Aiheena kuviohyppy. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Alankomaat 2001. Omakuvamerkki. 1990-luvulta lähtien laskuvarjohypyn on voinut tehdä myös ns. tandemhyppynä, jossa hyppääjä hyppää yhdessä kouluttajan kanssa samoissa valjaissa. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Israel 2009. Extreme Sports. Vapaapudotuslajeista tunnetuin ja pisimpään harrastettu laji on kuviohyppy. Lajissa hypätään vaakatasossa kehon etupuoli maata kohti ja otetaan hyppykavereista otteita eli pisteitä. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Laskuvarjon muu käyttö
Laskuvarjoa käytetään myös muuhun kuin henkilöiden pelastautumiseen tai harraste- tai urheiluhyppäämiseen. Sillä voidaan pelastaa myös esimerkiksi pienkone suhteellisen ehjänä alas maahan. Laskuvarjon varassa voidaan myös pudottaa tarvikkeita nopeasti vaikeakulkuiseen maastoon. Laskuvarjoa on hyödynnetty paljon myös avaruusteknologiassa. Ennen sukkulalentoja avaruuskapselit laskeutuivat Maahan laskuvarjojen varassa – amerikkalaiset mereen ja venäläiset maalle. Myös toisille taivaankappaleille laskeuduttaessa voidaan käyttää laskuvarjoja, kunhan siellä vaan on vastusta tuottava kaasukehä.

Keski-Afrikan Tasavalta 1968 ja Keisarikunta 1977. Laskuvarjon varassa voidaan laskeutua myös Venuksessa ja Marsissa. Venuksen kaasukehän haasteena on korkea lämpötila ja Marsissa ohut kaasukehä. Vasemmalla Venera 4 -luotain laskeutuu Venuksen pinnalle ja oikealla Viking-luotaimen laskeutumisvaiheita Marsiin. Kuva: Vesa Hirsmäki
Keski-Afrikan Tasavalta 1968 ja Keisarikunta 1977. Laskuvarjon varassa voidaan laskeutua myös Venuksessa ja Marsissa. Venuksen kaasukehän haasteena on korkea lämpötila ja Marsissa ohut kaasukehä. Vasemmalla Venera 4 -luotain laskeutuu Venuksen pinnalle ja oikealla Viking-luotaimen laskeutumisvaiheita Marsiin. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Jarruvarjoja käytetään hidastamaan ison massan suuri nopeus tehokkaasti esimerkiksi kiihdytysautoissa, lentokoneissa ja vaikkapa avaruussukkulassa.

USA 1998. Jarruvarjo hidastaa tehokkaasti avaruussukkulaa sen laskeuduttua Maan pinnalle. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Nousuvarjoilla taas pääsee leijailun makuun joko moottoroidulla varjoliitimellä tai käyttäen vetoapuna moottorivenettä, -kelkkaa tai autoa. Urheilullisempaa tuntumaa saa sitten vaikkapa liitovarjolla surffatessa.

 

Seyshellit 1994 ja Ranska 2013. Nousuvarjo on tuttu turistirannoilta ja liitosurffaus on taas sporttisempaa menoa.> Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Seyshellit 1994 ja Ranska 2013. Nousuvarjo on tuttu turistirannoilta ja liitosurffaus on taas sporttisempaa menoa. Kuva: Vesa Hirsmäki

 

Lähteet
Varjoja Pohjolan taivaan alla
Pasi Pirttikoski, Ketterät Kirjat Oy, 2021

wikipedia.org
skydiveacademy.com
stampcommunity.org
colnect.com

Filateelista lisätietoa
Suomen Filatelistiseura ry www.suomenfilatelistiseura.fi/
Aihefilatelistit ry www.filatelisti.fi/kerhot/aihefilatelistit/

 

Vesa Hirsmäki