Uusi ilmailija Henry Kesti: Ruska-aikana tunturissa lentäminen on elämys

maanantai 27.12.2021
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
Kuvassa uusi moottorilentäjä Henry Kesti on ensimmäisen yksinlennon jälkeen. Kesti lensi  PPL-lupakirjan lentotunnit Cessna 172:lla.

 

 

–PPL-lupakirjakoulutuksessa minulle on ollut haasteellisinta teorian opiskelu. Helpointa on ollut lentokoneen ohjaaminen, Henry Kesti vertailee.

 

Ivalossa, Tunturi-ilmailijoiden lupakirjakurssia käyvä Kesti kertoo oppineensa teorioissa paljon uutta, esimerkiksi sääopista, lentokoneesta ja ihmisen fysiikasta. Uusia termejä ja englannin kielestä tulevia lyhenteitä on riittänyt opeteltavaksi.

 

 

–Koneen ohjaaminen lähti aika luonnostaan, sen verran kaiken maailman koneita ja moottoripyöriä on tullut ajeltua. Lentäessä on tietysti tärkeää seurata mittaristoa, nopeutta, korkeutta ja kierroslukua. Perusmittarikoulutuksessa ei tuulilasista nähnyt ulos, vaan piti lentää pelkillä mittareilla. Se oli väsyttävää, koska koko ajan piti olla tarkkana ja keskittyä. Myös sivutuulilaskuissa oli aluksi tekemistä, Kesti kertoo.

 

 

Haastattelua lokakuun alkupuolella tehtäessä Kesti oli jo käynyt PPL-kurssin melkein kokonaan.  Viisikymppinen Kesti ehti haaveilla lentolupakirjasta pikkupojasta saakka ennen kuin tämän vuoden keväällä meni kurssille seitsemän muun tulevan pilotin kanssa.

 

–Lähdin kurssille, kun se Ivalossa järjestettiin. Minulla on ollut ennestään Tunturi-ilmailijoiden kerhotoiminnassa mukana olevia tuttuja. Kursseja ei järjestetä joka vuosi. Järjestämisen yhtenä syynä oli se, että palolentotoimintaan halutaan mukaan nuorempia lentäjiä, hän perustelee.

 

Tunturi-ilmailijoilla on kolme konetta, Cessna 172 ja Cessna 180 sekä kannuspyöräkone Piper PA-18-95 Super Cub. Koululentonsa Kesti on lentänyt 172:lla. Kahdeksan oppilaan lentokoulutus onkin lisännyt mukavasti koneen käyttöä. Kestin arvion mukaan sillä on tänä kesänä lennetty yli 300 tuntia. Kurssilaisia opettaa viisi lennonopettajaa, jotka kaikki tulevat Ivaloon Etelä-Suomesta.

 

 

–Opettajat ovat kovasti tykänneet, kun ovat päässeet Lappiin näkemään ensin kesän ja nyt ruskan. Olemme lentäneet muun muassa tunturissa ja Inarijärven päällä. Lentäminen on ruska-aikana auringon paistaessa elämys, Kesti juttelee.

 

 

Kesti suunnittelee jo palolentojen lentämistä, kunhan tiimaa on kertynyt riittävästi. Myös vesilentäminen kiinnostaa, sillä se avaisi mahdollisuuden lentää lukuisille tunturijärville.

 

 

–Kerholla on pitkä historia, sillä lentäminen täällä alkoi 1962. Kerhotoiminnan tulevaisuuden kannalta, haluaisimme elvyttää nuorten ilmailuharrastusta. Yritämme miettiä tähän jotakin, esimerkiksi drone-toimintaa, Kesti kertoo.

 

 

Tuoreella ilmailijalla on – tai oli – muitakin harrastuksia. Kesti moottoripyöräilee ja juoksee puolimaratoneja sekä tekee pitkiä hiihtolenkkejä. Hirvimetsällä ja kalastelemassakin hän käy joskus. Kesti työskentelee Osuuskauppa Arinan palveluksessa marketpäällikkönä S-Market Ivalossa sekä Sale Inarissa.

 

 

–Onhan tämä antoisaa, kun olen pienestä pitäen haaveillut lentämisestä. Ensimmäinen yksinlento oli elämys, mistä nautin kovasti. Joskus harmittaa, jos olisin parikymmentä vuotta sitten aloittanut lentämisen, siitä olisi voinut tulla ammattikin, Kesti toteaa.

 

Lapin maisemia on ilo katsella ilmastakin. Henry Kesti otti kuvan Inarijärven rannalla sijaitsevan Väylän kylän kohdalla.