lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla
09.03.2020 Tiedotteet

Ilmailuliitto antoi lausunnon ASM-toimintakäsikirjan päivittämisestä

Suomen Ilmailuliitto toteaa 6.3. 2020 liikenne- ja viestintävirastolle antamassaan lausunnossa, että  ilmatilanhallinnan käsikirjan eli ASM-käsikirjan päivityksessä esitetty materiaali on ennakkovalmistelun mukainen ja sisältää myös liiton laatimat muutokset.   Harrasteilmailun prioriteettikauden …

18.02.2020 Ilmailu-lehti

Ilmailu kiehtoo onnettomuuden jälkeenkin

–Kannattaa ilman ryhtyä lentämään! Lentämistä pelkääville omaisille kannattaa sanoa, että vaaroja on joka paikassa, ja kotonakin voi kompastua ja lyödä päänsä, lento-onnettomuudessa ollut, 49-vuotias Matti Pirhonen sanoo.   Lapsuutensa Pirhonen …

18.02.2020 Ilmailu-lehti

Läheltä piti?

Läheltä piti tilanteen tai ilmailuonnettomuuden jälkeen on syytä käydä sekä lääkärissä että psykologilla   Ilmailulääkäri Tuula Korpela pitää erittäin tärkeänä, että ilmailija käy lähetä piti tilanteiden tai onnettomuuden jälkeen ilmailulääkärissä …

05.12.2019 Ilmailu-lehti

Ilmailuturvallisuus vaatii jatkuvaa hereilläoloa

Lentoturvallisuuden eteen tehtävä työ lentoyhtiöissä tai kerhoissa ei tule olla turvallisen historian ihastelua, vaan katse on suunnattava kohti tulevaisuutta. Yksi selkeä riski ilmailussa on se, että turvallisen historian perusteella organisaatioissa …

31.10.2019 Ilmailu-lehti

Kerho-SMS tekee turvallisuuden näkyväksi

Ilmailuliitto on julkaissut verkkosivuillaan turvallisuuden hallintajärjestelmän käsikirjamallin ilmailukerhojen käyttöön. Nyt julkaistu ”Kerho-SMS” (Safety Management System) on liiton turvallisuustoimikunnan suunnittelema. Turvallisuuden hallintajärjes­telmä on järjestäytynyt lähes­tymistapa turvallisuuden pa­rantamiseen. Siinä kuvataan turvallisuuden näkökulmasta …

19.09.2019 Ilmailu-lehti

Näetkö vai luuletko näkeväsi?

Tehokkaassa tähystämisessä täytyy katsoa ulos vähintään 20 sekuntia kerrallaan. Se on paljasjalkaiselle puhelimen näpyttelijälle kauan.   Yhteentörmäys on yksi suurimmista kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syistä. Vuosittain tapahtuvista noin 40 yhteentörmäyksestä joka …

19.09.2019 Ilmailu-lehti

Kesästä ei selvitty ilman kuolonuhreja

Päätin työurani johtavana tutkijana Onnettomuustutkintakeskuksessa elo­kuun puolivälissä. Kahdeksan vuoden pestin aikana johdin 62 tutkintaa, joista suuri osa oli onneksi vain vaaratilanteita. Mutta 34 henkilöä menehtyi kahdeksan vuoden aikana; näistä 33 …

01.08.2019 Ilmailu-lehti

Mitä voimme oppia viime kauden virheistä?

Atol-amfibiokone joutui viime vuonna tekemään pakkolaskun metsään, kun kuomu aukesi lennolla. Valmistajan tekemän tutkinnan mukaan silmälasikotelo oli jäänyt väliin. Otkes ei tutkinut tapausta.   Yleisesti viime vuosi oli lentoturvallisuusmielessä hyvä. …

19.07.2019 Ilmailu-lehti

Hengenvaara!

Viime vuosien purjelentokilpailuissa on sattunut lieviä ja vakavia onnettomuuksia, joissa yksi merkittävä tekijä on välinpitämättömyys ja häikäilemättömyys. Isojen kilpailujen suuret koneryhmät ovat riski itsessään, mutta erityisen vaaralliseksi ne muodostuvat jonkun …

13.06.2019 Tiedotteet

Suomi tarvitsee ilmailua menestyäkseen

Suomen menestyminen perustuu kansainvälisyyteen. Ilmailulla on merkittävä osa tuon menestyksen luomisessa. Ilmailu tarvitsee tekijänsä ja tekijöitä meillä Suomessa on tulevaisuudessa vain, mikäli ilmailun toimintaolosuhteet ovat kunnossa. Nyt näin ei kaikilta …