17.05.2024 Uutiset

Vaasa Airshowssa nähdään kaksi Ruotsin puolustusvoimien NH90-helikopteria

Ruotsin NH90-koptereita nähdään kaksin kappalein Vaasa Airshowssa.
Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Vaasa Airshowssa nähdään kaksi Ruotsin puolustusvoimien NH90-kopteria, toinen maassa ja toinen ilmassa. Ruotsin puolustusvoimilla on 18 helikopteri 14:ää, joka tunnetaan kansainvälisesti nimellä NH90. Helikopterista on olemassa maa- ja meritoimintaversiot ja sitä käyttävät Luleåssa ja Ronnebyssa sijaitsevat helikopterilaivueet. Meriversio on varustettu sonar-laitteistolla ja taktisella tutkalla, joita käytetään sukellusveneiden etsintään.
NH90 on maailman ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu helikopteri, jossa on täysin elektroninen ohjausjärjestelmä. Siinä on kaksi digitaalista ja kaksi analogista tietokonetta, jotka tekevät jatkuvasti itsenäisiä laskelmia ja hylkäävät tulokset, jotka eivät vastaa ”enemmistön” mielipidettä. Tämä lähes poistaa riskin ohjausjärjestelmän vioittumisesta tietokonevian vuoksi.

Toinen innovaatio on lasikuitu- ja hiilikuitukomposiittirunko alumiinin sijaan, jotta voidaan säästää painoa. Helikopteria 14 on myös vaikea havaita tutkassa sen kuusikulmaisen rungon ansiosta. Edistynyt säätutka tekee helikopterista säänkestävän toimiakseen ankarissa vuoristo-olosuhteissa voimakkaiden tuulten ja jäätämisriskin vallitessa.

Raskaiden kuljetusten ja pelastustoimien suorittamiseen vaikeapääsyisillä alueilla ja merellä tämä helikopteri on lyömätön. Sitä voidaan käyttää myös hinaamiseen, vinssaukseen sekä joukkojen ja potilaiden evakuointikuljetuksiin.

Tilauksen yhteydessä Ruotsin puolustusvoimat pyysi myös, että ruotsalaisten helikopterien matkustamon työskentelykorkeutta nostettaisiin 157 senttimetristä 182 senttimetriin – muutos, jota valmistaja markkinoi nyt nimellä HCV (High Cabin Version).

Katso kaikki jo julkistetut Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen, Vaasa Airshown esiintyjät ja tilaa pääsyliput ennakkoon!