23.03.2024 Uutiset

Woikoski Safirs esiintyy Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä

Woikoski Safirs -koneet osastolennossa. Kuva: © Geert Van de Put

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä esiintyy Woikoski Safirs. Vuoden 2024 ohjelma koostuu 4-ship- ja sooloesityksestä. Esityksessä tuodaan esiin rauhallisella ja arvokkaalla liikehdinnällä kauniin Saab Safirin muodot ja äänet. Kuluvan vuoden ohjelmaan on lisätty yhden yksilön rauhallinen taitolentoliikehdintä koneen erkaannuttua osastosta. Liikkeet koostuvat paljolti tutuista sädeliikkeistä kuten tynnyri, silmukka, kuubalainen kahdeksikko ja joukossa myös vaakakierre. Liikkeissä konetta lennetään maksimissaan 4 G:n kuormituksella. Liikehdintä rytmitetään yleisön eteen osaston ollessa suunnanmuutosliikkeissä taitolentoboksin päädyissä.

Woikoski Safirs tekee esityksillään kunniaa koneen palvelukselle Suomen Ilmavoimissa (1958–1982). Useat ohjaajasukupolvet ovat saaneet konetyypillä koulutuksensa Ilmavoimissa. Alkeiskoulutuksessa kone edusti aikanaan suurta edistysaskelta ohjaajakoulutuksessa, kun kaksitasoisista kannuspyöräkoneista Viima ja Stiegliz siirryttiin rinnakkain istuttavaan ja sisään vedettävillä telineillä varustettuun Saab Safiriin.

Ilmavoimien koulutusjärjestelmässä Safirin monipuoliset ominaisuudet mahdollistivat ohjaajille perusteellisesti suoritetun peruskoulutusvaiheen jälkeen siirtymisen suoraan Fouga Magister -suihkuharjoitushävittäjän ohjaimiin.

Osaston ohjaajat ovat:

Safir 1.  Clas Palmberg ja Miikka Rautakoura

Safir 2.  Martti Henriksson ja Jaakko Nikkanen

Safir 3.  Hannu Halonen ja Olli Kivinen

Safir 4.  Ari Saarinen

Safir 5.  Tapio Pitkänen (soolo)

Insinöörineuvos Clas Palmberg omistaa kaikki osaston koneet. Hän on tehnyt vuosia uutteraa ilmailuhistoriallista työtä entisöiden teknisen Teaminsa kanssa aikanaan Suomen Ilmavoimissa palvelleita Safireja lentokuntoon. Työssä on keskeisenä toimijana ollut lentomekaanikko Markku Käkönen.

Koneita on vuosien mittaan saatu lentokuntoon ja osastolentotoiminta aloitettiin vuonna 2017. Nyt osasto käsittää viisi lentävää konetta, kuudes kone valmistuu kuluvalle lentokaudelle. Kaksi konetta odottaa vielä lentokunnostusta toisen ollessa näytteillä Woikoski Feeling  -automuseossa Nurmaalla.

Vaasa Airshown esiintyistä ja maanäyttelystä päivitetään tietoa lentonäytöksen verkkosivuille sitä mukaa, kun esiintyjät varmistavat tulonsa.