28.12.2022 Uutiset

EFP15 Hanhikivi -kieltoalue on poistettu

Kuva: Johan Löfgren

Liikenne- ja viestintäministeriöstä ilmoitettiin 20.12.2022 Ilmailuliiton edunvalvontaan, että EFP15 Hanhikivi -kieltoalue on poistettu.

EFP15 Hanhikivi oli ilmailulta kielletty ilmatila-alue Pyhäjoella, Hanhikiven ydinvoimalan ympärillä. Alueella ilmailu oli sallittua ainoastaan silloin, kun se liittyi laitoksen huoltoon, toimintaan tai käyttöön. EFP15 aluetta laajennettiin Hanhikiven ydinvoimalan lopettamispäätöksen jälkeen niin, että ilmaliikenteeltä kielletty alue ulottui yli viiden kilometrin päähän Hanhikiven keskeneräisestä ydinvoimalasta. Kaakkoiskulmasta alue ylitti valtatie kahdeksan.

Kieltoalueesta oli haittaa harrasteilmailulle. Valtatie on hyvä apu VFR-lentäjälle suunnistuksessa silloin, kun lennetään länsirannikkoa pitkin.

EFP15 Hanhikivi- alue ei tullut esimerkiksi D-alueiden tapaan alunperin voimaan Traficomin määräysten kautta, vaan valtioneuvoston asetuksesta ilmailulta rajoitetuista alueista.

Hanhikiven kieltoalue on hyvä esimerkki Ilmailuliiton edunvalvonnan vaikuttavuudesta. Tieto alueen aiheuttamasta haitasta tuli ilmailijalta liittoon 26.10.2022. Ilmailuliitto lähetti alueen poistopyynnön liikenne- ja viestintäministeriöön 11.11.2022. Poistopyyntö oli osa lausuntoa, joka koski valtioneuvoston asetusta.

Tutustu Ilmailuliiton edunvalvontaan ja lausuntoihin.