16.12.2022 Uutiset

Sami Pitkäkosken kuva Näkyvä termiikki voitti kuvakilpailun

Kuva: Sami Pitkäkoski

Sami Pitkäkosken kuva nimeltä Näkyvä termiikki voitti Ilmailuliiton ja Ilmailu-lehden järjestämän ilmailukuvakilpailun. Kuvaa äänestettiin 165 kertaa.  Sami Pitkäkoski otti kuvan varjoliidon PM- ja SM-kilpailuissa elokuussa
Werfenwengissa Itävallassa. Ilmailuliitto palkitsee voittajakuvan 500 euron lahjakortilla elektroniikkaliikkeeseen.

– Kisatehtävän alussa oli kova tohina ja minun piti ottaa videota, mutta kameraan tulikin päälle sarjakuvausmoodi. Kun aloin purkaa kuvia, huomasin, että tuli ihan täydellinen osuma, hän muistelee.

–Minulla on Go pro -kamera aina mukana lennoilla ja otan lyhyitä videonpätkiä esimerkiksi Instagramiin. Jos tulee joku hyvä kohta, leikkaan videolta jonkun ruudun. Se riittää some-alustoille. Kuvaan maassa ja ilmassa, mutta kunnollisen kuvauskaluston kuljettaminen mukana on hankalaa. Kun aikanaan oli järjestelmäkameroita, tein erikseen kuvausreissuja ja muita reissuja. Siinä auttaisi kompaktimpi kamera, Pitkäkoski juttelee.

Kilpailussa toiseksi sijoittui Teemu Hietakarin Kontrastit-kuva. Sitä äänesti 126 henkilöä. Kolmanneksi eniten ääniä, 109, sai Antti Tuomelan Pois piilosta -niminen kuva.

Äänestäneiden kesken arvottiin 100 euron lahjakortti elektroniikkaliikkeeseen. Sen voitti Jussi Mertanen.

Teemu Hietakari: Kontrastit
Antti Tuomela: Pois piilosta