12.11.2022 Uutiset

Syyskokous valitsi Ilmailuliiton hallitukseen Kokkosen, Lindbergin ja Luukkosen

Ilmailuliiton sääntöjen mukaisessa määräajassa tuli kolme esitystä hallituksen jäseniksi. Syyskokous valitsi erovuoroisten hallituksen jäsenten tilalle Jarmo Lindbergin, Timo Kokkosen ja Nuutti Luukkosen. Valinta tehtiin ilman vaalia, koska ehdokkaita tuli sama määrä, kuin hallituksen jäseniä oli erovuorossa.

Erovuoroisista hallituksen jäsenistä Mikko Tervonen ei asettunut enää ehdokkaaksi hallitukseen. Hallituksessa jatkavat Janne Vasama, Sampsa Jyrkynen ja Hannu Hirsimäki; puheenjohtaja on Timo Hyvönen.

Syyskokouksessa valittiin myös lajitoimikuntien puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat. Valinnat tehtiin seuraavasti:

Experimental- ja ultrakevyttoimikunta (EUT): puheenjohtaja Jukka Juslin, varapuheenjohtaja Lari Iso-Anttila

Ilmapallotoimikunta (IT): puheenjohtaja Markku Sipinen, varapuheenjohtaja Olavi Luoma

Laskuvarjotoimikunta (LT): puheenjohtajaksi valittiin Timo Kokkonen, varapuheenjohtaja Petri Lydèn

Liidintoimikunta (LiT): puheenjohtaja Antti Huhtala, varapuheenjohtaja Anna-Reetta Eksymä

Miehittämättömän ilmailun toimikunta (MIT): puheenjohtaja Petri Kantola, varapuheenjohtaja Juha Reinikka

Moottorilentotoimikunta (MT): puheenjohtaja Jyri Mattila ja varapuheenjohtaja Nils Rostedt

Purjelentotoimikunta (PT): puheenjohtaja: Mika Mutru ja varapuheenjohtaja: Kristian Roine

Sekä Ilmailuliiton hallitukseen että toimikuntiin valittujen henkilöiden toimikausi alkaa vuoden 2023 alusta.

Kokous hyväksyi toimintasuunnitelman

Syyskokous käsitteli toimintasuunnitelmaa, ja vahvisti, että Ilmailuliiton sääntömääräinen kevätkokous pidetään 25.3. ja syyskokous 11.11. Luottamushenkilöille tarkoitetut avainhenkilöpäivät pidetään 30.9.–1.10.

Toimintasuunnitelmasta käy myös ilmi, että ensi vuonna liiton toimistoon palkataan uutena työntekijänä koulutus- ja kehityspäällikkö. Ensi vuonna Ilmailuliitossa toimivat seuraavat työryhmät: ilmatilatyöryhmä, turvallisuustoimikunta, koulutustoimikunta, nuorisotyöryhmä sekä IT-asioiden ja -hankintojen työryhmä. Näistä koulutustoimikunta on uusi.

Talousarviossa näkyy Pilvilinnan purkaminen

Syyskokous vahvisti toimintasuunnitelman, talousarvion, hallituksen jäsenten ja tilintarkastajien palkkiot, liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudet sekä näiden porrastamisen jäseneksi liittymisen ajankohdan mukaan. Talousarviossa on varauduttu Pilvilinnan purkamiseen ja muuttokustannuksiin. Vielä ei tiedetä, toteutuuko toimiston muutto vuoden 2023 aikana. Koulutustoimintaan on varattu 145 000 euroa.

Varainhankinnassa jäsenmaksut ovat suurin tulovirta liitolle. FAI-lisenssistä tulee tuloja; uudesta harrastelisenssistä ei tule maksuja jäsenille. Kokous vahvisti jäsenmaksut,  maksujen porrastamisen jäseneksi liittymisajankohdan mukaan ja päätti, ettei liittymisestä peritä erillistä maksua.

Mainitut päätökset tehtiin 12.11.2021 Ilmailuliiton syyskokouksessa, johon edustajat osallistuivat sekä Vantaalla Ilmailumuseossa että etäyhteyksillä. Syyskokousmateriaaleihin voi tutustua Ilmailuliiton verkkosivuilla.