03.11.2022 Uutiset

Jarmo Lindberg ehdolle Ilmailuliiton hallitukseen

Jarmo Lindberg

Jarmo Lindberg asettui ehdolle Ilmailuliiton hallitukseen. Hän haluaa Ilmailuliiton hallituksen jäsenenä edistää ilmailun toimintaedellytyksiä Suomessa niin, että tulevaisuudessakin mahdollisimman monella suomalaisella on mahdollisuus harrastaa ilmailua itseään kiinnostavalla tavalla.

Lindberg kertoo, että toimiminen Ilmailuliiton hallituksessa on antanut hänelle kattavan ja laajan näkemyksen harrasteilmailukentän nykyisestä tilanteesta ja haasteista. Lisäksi hän on perehtynyt ilmatilanhallintaan toimiessaan Ilmavoimien valmiuspäällikkönä ja operaatiopäällikkönä sekä parhaillaan Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n (ANS Finland) hallituksen jäsenenä. Hänellä on työuransa aikana kertynyttä kokemusta viranomaisyhteistyöstä.

Lindberg aloitti ilmailun 1972 lennokkikerhossa 1972, sai purjelentolupakirjan 1975 ja jatkoi moottorilentokurssille Uttiin.

Lindberg suoritti varusmiespalveluksensa ilmavoimissa Kauhavalla, jossa hän aloitti LentoRUK 53:lla lokakuussa 1978 ja jatkoin kadettikurssi 66:lle syksyllä 1979. Tämän jälkeen hän meni Rissalaan Hävittäjälentolaivue 31:een lentämään MIG-21bis:llä. Vuodet 1988–91 hän oli MiG-esityslentäjänä.

Sotakorkeakoulun jälkeen Lindberg oli muutaman vuoden ajan Ilmavoimien lentokoulutuspäällikkönä. Vuonna 1995 hän oli Kaliforniassa Hornet-koulutusryhmän johtajana, jonka jälkeen neljä vuotta Pirkkalassa ensimmäisen Hornet-laivueen komentajana. Syksyllä 1999 hän siirtyi Ilmavoimien esikuntaan; pääesikunnassa hän oli vuoden 2004 ja siirtyi sieltä vuodeksi Rovaniemelle Lapin lennoston komentajaksi. Ilmavoimien komentajana hän aloitti elokuussa 2008. Lindberg aloitti puolustusvoimain komentajana elokuussa 2014 ja jäi viiden vuoden määräajan jälkeen reserviin elokuussa 2019.

Syyskokoustiedot löytyvät verkkosivuilta

Ilmailuliiton verkkosivuille kootaan kaikki sääntömääräisen syyskokouksen 2022 tiedot. Ilmailuliiton syyskokous järjestetään 12.11.2022. Hallitukseen ehdolle asettuvien itse itsestään tekemät esittelyt julkaistaan sivuilla ilmestymisjärjestyksessä. Liiton viestintäpäällikkö tiivistää näistä esittelyistä uutiset liiton verkkosivuille. Esitykset ehdokkaista tehdään liittoon 29.10. mennessä. Ehdokkaiksi haluavien tulee toimittaa esittelyt Ilmailuliittoon 29.10. mennessä. Syyskokous päättää lajitoimikuntien puheenjohtajista ja varapuheenjohtajista; näidenkin ehdokkaiden nimet näkee syyskokouksen ehdokkaat-sivulta. Kokouksessa käsitellään myös aloitteita.