19.06.2022 Tiedotteet

Ilmailu suuren murroksen edessä – Ilmailuliiton päälentonäytös 2022 Porissa

Porin näytöksessä kävi tuhansia ihmisiä.

Ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen:

Suomen Ilmailuliitto on Suomen suurin ilmailun edunvalvoja. Liitossa on lähes 8000 henkilöjäsentä ja 300 yhteisö- ja yritysjäsentä. Liittomme missio on taata tasapuoliset ilmailumahdollisuudet kaikkialla Suomessa ja pitää suomalaiset ilmassa. Siksi järjestämme vuosittain päälentonäytöksen, jossa esitellään ilmailun eri alueita ja uusia innovaatioita

Porissa on järjestetty Ilmailuliiton päälentonäytös viimeksi vuonna 1979. Haluan onnitella Porin kaupungin rohkeutta ja uskallusta ylläpitää reittiliikenne paikkakunnalla jopa vaikeiden korona-aikojen keskellä. Alueen vientiteollisuus on merkittävä. Sujuvat yhteydet maailmalle takaavat teollisuuden mahdollisuudet.

Ilmailu on suuren murroksen edessä lentokoneiden sähköistymisen ja uusien digitaalisten lentokenttäratkaisujen myötä. Tässäkin mielessä Porin päätös säilyttää lentoasema elinvoimaisena voi osoittautua erityisen arvokkaaksi. Näkisin hyvinkin mahdollisena, että Pori voisi olla yksi sähköisen lentoliikenteen pilottipaikkakuntia.

Suomen Ilmailuliitto tulee vaatimaan sähköisen ja kevyen pienilmailun sekä pienlentokenttien sisällyttämistä hallitusohjelmaan eduskuntavaalien 2023 yhteydessä.

Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Porissa on ollut mukana ilma-aluksia myös ulkomailta: Iso-Britanniasta, Ruotsista, Saksasta, Sveististä, Tsekistä ja Yhdysvalloista. Tämä on oivallinen ja vahva signaali siitä, että näinä aikoina vapaat valtiot pitävät yhtä myös ilmailun alueella. Erityisen kiitollinen olen Suomen Ilmavoimien panoksesta päälentonäytökseen. Yhteistyö Ilmailuliiton ja Ilmavoimien välillä on jatkunut jo yli 100 vuotta, ja jatkuu varmasti tulevaisuudessakin erinomaisena.

Päälentonäytökseen oli sunnuntaina iltapäivällä tullut yhteensä jo lähes 13 000 katsojaa. Iltapäivän hävittäjälentokoneiden esittelyn odotetaan kiinnostavan vielä muutamia tuhansia katsojia.