06.06.2022 Tiedotteet

F-35 häivehävittäjä Porin lentonäytökseen

USAF_F35 Kuva: Perttu Karivalo

Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivehävittäjä saapuu Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen Porin lentoasemalle 18.–19.6.2022. Tämä on ensimmäinen kerta, kun viidennen sukupolven F-35-taistelukone vierailee Suomessa Ilmavoimien valittua F-35 koneen Hornetin seuraajaksi HX-hankkeessa 10.12.2021. Nyt yleisöllä on mahdollisuus tutustua Ilmavoimien tulevaan hävittäjään. Vain kerran aikaisemmin, Turussa 2019, F-35 on ollut mukana lentonäytöksen maanäyttelyssä yleisön nähtävänä. Myös koneen valmistaja, Lockheed Martin, esittelee Porissa F-35A Lightning II -konetta omalla osastollaan.

Poriin saapuu kaksi USA:n Euroopan ilmavoimien F-35A-taistelukonetta. Koneet tulevat Poriin RAF Lakenheathin tukikohdan 495. laivueesta Britanniasta. RAF Lakenheath on Yhdysvaltain Euroopan Ilmavoimien (USAFE) tukikohta. F-35A koneet korvasivat Boeing F-15C-koneet Lakenheathin tukikohdassa. F-35A-koneet ovat maanäyttelyssä yleisön nähtävinä, eivätkä osallistu lento-ohjelmaan.

Lockheed Martinin F-35 Lightning II on maailman ensimmäinen viidennen sukupolven monitoimihäivehävittäjä, joka on suunniteltu vastaamaan nykyisiin ja tulevaisuuden uhkiin. Yhdistämällä häiveominaisuudet, sensorifuusion ja monipuolisen tilannekuvan F-35-hävittäjä kykenee vaativiin taistelutehtäviin.

F-35 on maailman kallein taistelukoneprojekti. Koko F-35 projektin elinkaarikustannukseksi on arvioitu yli 1700 miljardia dollaria. Suomeen hankittavien 64 F-35A koneen ja niiden käyttöönoton kustannus oli rajattu HX-hankkeessa kaikille ehdokkaille 10 miljardiiin euroon. Ensimmäiset Suomen Ilmavoimien F-35A koneet toimitetaan Lapin Lennostoon Rovaniemelle 2026.

F-35 koneesta on kolme eri versiota. Ilmavoimille tarkoitettu F-35A, pystysuoraan nouseva F-35B sekä merivoimien F-35C. F-35:n ovat valinneet seuraavaksi taistelukoneeksi mm. Norja, Hollanti, Belgia, Tanska, Britannia ja Italia. Näistä neljä ensimmäistä korvaa F-16 koneet F-35 kalustolla ja Italia sekä Britannia Tornado rynnäkkökoneet.

Pori Airshow on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 2022. Pori Airshow on koko perheen ilmailutapahtuma, jossa on laaja maanäyttely ja erilaisia lentoesityksiä lennokeista taitolentokoneisiin ja taisteluhävittäjiin. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään vuosittain eri kaupungeissa. Edellinen suuri lentonäytös Porissa järjestettiin 1979.

Porin historiallinen lentokenttä täytti hiljattain 80 vuotta, ja päälentonäytös juhlistaa kentän hienoa historiaa. Suomen Ilmavoimien ensimmäiset suihkukoneet, De Havilland Vampiret laskeutuivat juuri Poriin 1953 ja ensimmäiset, nykyäänkin käytössä olevat, Hawk suihkuharjoituskoneet saapuivat myös Britanniasta Poriin 1980.

Puolustusvoimien helikopteritoiminta alkoi Porissa 1961, ja juhlistamme myös tätä 60 – vuotista historiaa. Olemme kutsuneet ulkomailta helikoptereita näytökseen ja luvassa on helikoptereita, jota ei aikaisemmin Suomessa ole nähty.

Monipuolinen maanäyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua siviili- ja sotilaslentokoneisiin, harrasteilmailuun, ja alan toimijoihin. Lockheed Martin esittelee Suomelle valittua F-35A Lightning II monitoimihävittäjää osastollaan.

Pori Airshow

Suomen Ilmailuliitto