13.05.2022 Tiedotteet

Saksan maa- ja merivoimien, sekä Ruotsin Ilmavoimien helikopterit Poriin

Ruotsin NH90. Kuva: Jan Jorgensen

Saksa on vahvistanut lähettävänsä kolme ja Ruotsi yhden helikopterin Suomen Ilmailuliiton Porin päälentonäytökseen 18.–19.6.2022.

Saksan maavoimien eli ”HEER”:n NH90-helikopteri lentää Poriin maanäyttelyyn. Helikopterityyppi on sama mitä Suomen Maavoimat käyttää. Saksan NH90-koneiden naamiomaalaus on samantyyppinen kuin suomalaisten NH90-koptereiden. Kun myös Ruotsin Ilmavoimat lentää NH90-helikopterin Poriin, yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä kolmen eri maan NH90-helikopterit vierekkäin samassa lentonäytöksessä. Tämä on todella harvinaista ja on mahdollisesti ensimmäinen kerta, kun näin tapahtuu.

Saksan NH90. Kuva: Rich Cooper

Ruotsin Ilmavoimien NH90-kopterit eli HKP 14 kuten kopteria kutsutaan Ruotsissa, ovat rakennettu Suomessa Patrian Jämsän Hallin tehtaalla. Niissä on erona suomalaisiin ja saksalaisiin NH90 helikoptereihin korkeampi matkustamo, ja ne ovat maalattu kokonaan harmaiksi. Tämä kokoero näkyy hyvin, kun vertaa Ruotsin, Suomen ja Saksan koptereita Porin lentonäytöksessä.

Saksan merivoimien EC-135 helikopteri. Kuva: Daniel Höser

Saksan merivoimien eli ”MARINE”:n Westland SeaLynx ja Eurocopter EC-135 -helikopterit lentävät myös Porin lentonäytökseen. Westland Lynx ja sen meriversio SeaLynx on palvellut ja palvelee lähes 20 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 1986 Westland Lynx teki helikoptereiden nopeusennätyksen 400,87 km/h ja tuo ennätys on säilynyt viime vuosiin asti. Useiden maiden merivoimat käyttävät Lynx helikopteria sukellusveneiden torjuntaan. Lynxistä on myös maaversio, jossa on pyörien tilalla jalakset. Esimerkiksi Britannian maavoimat käyttivät tätä versiota. Lynxista on kehitetty uusi versio Wildcat joka on edelleen tuotannossa. Saksan merivoimat operoi Lynxillä merivoimien helikopterikansilla varustetuilta sota-laivoilta. Lynxiä käytetään monipuolisesti eri merivoimien tehtäviin merellä. Porissa Saksan merivoimien SeaLynx nähdään maanäyttelyssä.

Saksan merivoimien EC-135 on koulutushelikopteri, jolla koulutetaan uusia helikopteriohjaajia mm. SeaLynx helikopteriin. EC-135 on hyvin suosittu helikopteri maailmalla erilaisissa tehtävissä niin sotilas- kuin siviilikäytössä ja sitä on käytetty Suomessa mm. lääkärihelikopterina.

On harvinaista, että ulkomaisia helikoptereita nähdään Suomessa lentonäytöksessä pitkien siirtolentojen vuoksi. On upeaa, että Poriin tulee ennätysmäärä helikoptereita juhlistamaan Suomen Puolustusvoimien helikopteritoiminnan yli 60-vuotista taivalta. Porin lentonäytöksessä on mukana Tšekin Ilmavoimien Mi-24 taisteluhelikopteri ja Mi-171Sh kuljetushelikopteri, Saksan maavoimien NH90, Saksan merivoimien SeaLynx ja EC-135 sekä Ruotsin Ilmavoimien NH90, kotimaisten helikoptereiden lisäksi.

Pori Airshow on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 2022

Pori Airshow on koko perheen ilmailutapahtuma, jossa on laaja maanäyttely ja erilaisia lentoesityksiä lennokeista taitolentokoneisiin ja taisteluhävittäjiin. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään vuosittain eri kaupungeissa. Edellinen suuri lentonäytös Porissa järjestettiin 1979.

Porin historiallinen lentokenttä täytti hiljattain 80 vuotta, ja päälentonäytös juhlistaa kentän hienoa historiaa. Suomen Ilmavoimien ensimmäiset suihkukoneet, De Havilland Vampiret laskeutuivat juuri Poriin 1953 ja ensimmäiset, nykyäänkin käytössä olevat, Hawk suihkuharjoituskoneet saapuivat myös Britanniasta Poriin 1980.

Puolustusvoimien helikopteritoiminta alkoi Porissa 1961, ja juhlistamme myös tätä 60 – vuotista historiaa. Olemme kutsuneet ulkomailta helikoptereita näytökseen ja luvassa on helikoptereita, jota ei aikaisemmin Suomessa ole nähty.

Monipuolinen maanäyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua siviili- ja sotilaslentokoneisiin, harrasteilmailuun, ja alan toimijoihin. Lockheed Martin esittelee Suomelle valittua F-35A Lightning II monitoimihävittäjää osastollaan.

Pori Airshow

Ilmailuliitto