
Maailmankuulu DC-3 -matkustaja- ja kuljetuskone saapuu Porin lentoasemalle Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen 18.–19.6. Douglas DC-3, ja sen sotilasversio C-47, on yksi maailman kuuluisimmista lentokoneista ja niitä rakennettiin noin 15 000 kappaletta USA:ssa, Neuvostoliitossa ja Japanissa.
Suomessa DC-yhdistys ry operoi vapaaehtoisvoimin lähes 80 vuotta vanhaa lentävää DC-3-konetta, joka kantaa rekisteritunnusta OH-LCH. Aero (nykyisin Finnair) aloitti DC-3-kalustolla reittiliikenteen sodan jälkeen. DC-3 eli ”kolmonen” oli tuttu näky myös Porin lentoasemalla, sillä se lensi Aeron reittilentoja.
OH-LCH saapuu päälentonäytökseen Helsinki-Vantaan lentoasemalta, koska sen aikaisemman kotikentän, Helsinki-Malmin lentoaseman, on Helsingin kaupunki sulkenut, vaikka Euroopan kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra ja Euroopan investointipankin instituutti valitsivat sen 16.3.2016 Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon.
OH-LCH lentää Porin lentonäytöksen yhteydessä myös DC-3-yhdistyksen jäsenlentoja.
DC-3, OH-LCH, koneen historia
Päälentonäytökseen saapuva OH-LCH rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa. Kone valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 ja valmistusnumerolla 6346. Koneen oli alun perin tilannut Pan American Airways toimimaan Latinalaisen Amerikan linjoillaan rekisteritunnuksella NC34953, mutta toisen maailmansodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27.12.1942. Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelusnumeroksi 43-2033. Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle, Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.
Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8. ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa. Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19.6.1948 tunnuksella OH-LCH. Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa se teki 21.7.1948 reitillä Malmi–Vaasa–Tampere–Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22137, jolloin kone purettiin varaosiksi.
Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.6.1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 1.4.1967.
Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppylentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tehtäviä. Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Airveteran Oy on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa DC-yhdistys ry vapaaehtoisvoimin.
Pori Airshow on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös
Pori Airshow on koko perheen ilmailutapahtuma, jossa on laaja maanäyttely ja erilaisia lentoesityksiä lennokeista taitolentokoneisiin ja taisteluhävittäjiin. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään vuosittain eri kaupungeissa. Edellinen suuri lentonäytös Porissa järjestettiin 1979.
Porin historiallinen lentokenttä täytti hiljattain 80 vuotta, ja päälentonäytös juhlistaa kentän hienoa historiaa. Suomen Ilmavoimien ensimmäiset suihkukoneet, De Havilland Vampiret laskeutuivat juuri Poriin 1953 ja ensimmäiset, nykyäänkin käytössä olevat, Hawk suihkuharjoituskoneet saapuivat myös Britanniasta Poriin 1980.
Puolustusvoimien helikopteritoiminta alkoi Porissa 1961, ja juhlistamme myös tätä 60-vuotista historiaa. Olemme kutsuneet ulkomailta helikoptereita näytökseen . Luvassa on helikoptereita, jota ei aikaisemmin Suomessa ole nähty.
Monipuolinen maanäyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua siviili- ja sotilaslentokoneisiin, harrasteilmailuun, ja alan toimijoihin. Lockheed Martin esittelee Suomelle valittua F-35A Lightning II -monitoimihävittäjää osastollaan.
Lisätietoa