05.05.2022 Uutiset

Saab Gripen -hävittäjät Ilmailuliiton päälentonäytökseen Poriin

Ruotsin ilmavoimien Gripen muodostelmassa johtokoneena on Gripen C:n kaksipaikkainen Gripen D -versio. Kuva: Erich Coeckelberghs

Ruotsin Ilmavoimat on vahvistanut osallistuvansa Gripen-hävittäjillä Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen 18.–19.6.2022 Porissa. Poriin saapuu kolme Ruotsin Ilmavoimien Saab Gripen C -taistelukonetta Skaraborgin 7. Lennostosta Såtenäsista Etelä-Ruotsista. Gripenit esiintyvät niin ilmassa kuin maassa. Esityslentäjä kapteeni Patrik ”Leaker” Lange on ensimmäistä vuotta Gripen esityslentäjänä, ja hän odottaa innolla ensimmäistä esiintymistään Suomessa.

Gripen kehitettiin aluksi Ruotsin tarpeisiin potentiaalisena uhkana pidettyjen maiden hävittäjien torjumiseen ja lyömiseen. Gripen on erittäin monipuolinen hävittäjä, joka kykenee täyttämään laajan skaalan tehtäviä ilman maassa suoritettavia muutoksia. Gripen on varustettu nykyaikaisimmilla sensoreilla ja lentojärjestelmillä ja on helppo huoltaa ja korjata, myös maasto-olosuhteissa, asevelvollisten toimin, vähin resurssein. Gripen on kehitetty Ruotsin maantietukikohdille, joissa lentoonlähtö, laskeutuminen ja polttoaine- ja ammustäydennykset voidaan toteuttaa vaativissakin olosuhteissa.

Gripen on ollut operatiivisessa käytössä vuodesta 1997. Gripeniä päivitetään jatkuvasti uusimmalla teknologialla ja suorituskyvyllä, jotta se vastaa muuttuvia operatiivisia tarpeita. Porin päälentonäytöksessä esiintyvät koneet ovat 2000-luvulla käyttöön otettua Gripenin C versioita. Suomen HX-hankkeessa mukana ollut uusin, Ruotsin ja Brasilian käyttämä, Gripen E -hävittäjä on jo seuraavaa hävittäjäsukupolvea ominaisuuksiltaan.

Gripenin käyttäjämaat ovat Ruotsi, Etelä-Afrikka, Tšekin Tasavalta, Unkari, Thaimaa ja Brasilia.

Pori Airshow on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 2022. Pori Airshow on koko perheen ilmailutapahtuma, jossa on laaja maanäyttely ja erilaisia lentoesityksiä lennokeista taitolentokoneisiin ja taisteluhävittäjiin. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään vuosittain eri kaupungeissa. Edellinen suuri lentonäytös Porissa järjestettiin 1979.

Porin historiallinen lentokenttä täytti hiljattain 80 vuotta, ja päälentonäytös juhlistaa kentän hienoa historiaa. Suomen Ilmavoimien ensimmäiset suihkukoneet, De Havilland Vampiret laskeutuivat juuri Poriin 1953 ja ensimmäiset, nykyäänkin käytössä olevat, Hawk suihkuharjoituskoneet saapuivat myös Britanniasta Poriin 1980.

Puolustusvoimien helikopteritoiminta alkoi Porissa 1961, ja juhlistamme myös tätä 60 – vuotista historiaa. Olemme kutsuneet ulkomailta helikoptereita näytökseen ja luvassa on helikoptereita, jota ei aikaisemmin Suomessa ole nähty.

Monipuolinen maanäyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua siviili- ja sotilaslentokoneisiin, harrasteilmailuun, ja alan toimijoihin. Lockheed Martin esittelee Suomelle valittua F-35A Lightning II monitoimihävittäjää osastollaan.

Pori Airshow

Ilmailuliitto