02.05.2022 Uutiset

Eurofighter Typhoon FGR.4 -monitoimihävittäjä tulee Ilmailuliiton päälentonäytökseen

ErikoismaalattunaTyphoon näyttää alapuolelta tältä. Kuva: Steven Comber

Britannian Royal Air Force eli Kuninkaalliset ilmavoimat on vahvistanut osallistuvansa Porissa 18.–19.6.2022 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen Eurofighter Typhoon FGR.4 -monitoimihävittäjällä.

Suomeen saapuu Royal Air Forcen Typhoon Solo Demo Team, jonka vuoden 2022 esityslentäjänä toimii Flight Lieutenant Adam O’Hare. Hän on toiminut operatiivissa tehtävissä Irakin ja Syyrian yllä operaatio Shaderin aikana ISISin vastaisissa toimissa. O’Hare on ollut lisäksi komennuksella kahdesti Falklandinsaarilla RAF:n Mount Pleasantin tukikohdassa sekä osallistunut Red Flag -harjoitukseen Yhdysvalloissa ja Magic Carpet -harjoitukseen Omanissa. Typhoon Demo Team tuo Suomeen kaksi Typhoon-hävittäjää, joista toisella lennetään esityslento ja toinen toimii varakoneena. Typhoon Demo Team on osa Royal Air Forcen 29. laivuetta, jonka kotitukikohta on RAF Coningsby Lincolnshiressä, Britanniassa. Laivueen päätehtävä on kouluttaa uusia Typhoon-ohjaajia Royal Air Forcelle. Esityslentäjä Flight Lieutenant Adam O’Hare toimiikin talvikaudella Typhoon lennonopettajana.

RAF Typhoon Solo Demo Team esityskone on upea mustaksi maalattu Typhoon jota koristaa englannin lipun värit. Toivottavasti näemme juuri tämän erikoismaalatun koneen Porin taivaalla. Normaalisti Typhoonit ovat harmaita.

Eurofighter Typhoon oli yksi Suomen Ilmavoimien Hornet-taistelukoneiden seuraajaehdokkaista HX-hävittäjähankkeessa.

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös

Pori Airshow on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 2022. Pori Airshow on koko perheen ilmailutapahtuma, jossa on laaja maanäyttely ja erilaisia lentoesityksiä lennokeista taitolentokoneisiin ja taisteluhävittäjiin. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään vuosittain eri kaupungeissa. Edellinen suuri lentonäytös Porissa järjestettiin 1979.

Porin historiallinen lentokenttä täytti hiljattain 80 vuotta, ja päälentonäytös juhlistaa kentän hienoa historiaa. Suomen Ilmavoimien ensimmäiset suihkukoneet, De Havilland Vampiret laskeutuivat juuri Poriin 1953 ja ensimmäiset, nykyäänkin käytössä olevat, Hawk suihkuharjoituskoneet saapuivat myös Britanniasta Poriin 1980.

Puolustusvoimien helikopteritoiminta alkoi Porissa 1961, ja juhlistamme myös tätä 60 – vuotista historiaa. Olemme kutsuneet ulkomailta helikoptereita näytökseen ja luvassa on helikoptereita, jota ei aikaisemmin Suomessa ole nähty.

Monipuolinen maanäyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua siviili- ja sotilaslentokoneisiin, harrasteilmailuun, ja alan toimijoihin. Lockheed Martin esittelee Suomelle valittua F-35A Lightning II monitoimihävittäjää osastollaan.

Pori Airshow

Ilmailuliitto