10.01.2022 Uutiset

Ilmailuliiton jäsenmaksua ei voi maksaa liikuntaseteleillä

Ilmailuliitto saa toisinaan kyselyjä jäsenmaksun maksamisesta liikuntaseteleillä. Tämä ei valitettavasti ole mahdollista. Verottaja on Henkilökuntaedut verotuksessa -ohjeessaan linjannut, että liikuntatoimintaan kuuluvia urheiluseurojen jäsenmaksuja voi maksaa niin sanotuilla kohdennetuilla maksuvälineillä eli muun muassa liikuntaseteleillä, jos maksu oikeuttaa seuran liikuntapalvelun käyttämiseen. Esimerkkinä tällaisesta on pidetty muun muassa golfseurojen jäsenmaksuja.

Verottajan ohjeen mukaan sellaisten urheiluseurojen jäsenmaksuja, jotka eivät suoraan oikeuta liikuntapalvelujen käyttämiseen, ei voi maksaa kohdennetuilla maksuvälineillä. Kohdennettuja maksuvälineitä voivat olla esimerkiksi paperiset ja sähköiset arvosetelit, maksukortit, internet- ja mobiilipalvelut sekä -sovellukset.

Koska Ilmailuliiton jäsenmaksu ei suoraan oikeuta liikuntapalveluiden käyttämiseen, ei liiton jäsenmaksua voi siis maksaa liikuntaseteleillä.

Lisätietoa asiasta löydät verottajan ohjeista

Henkilökuntaedun verotuksessa

Luontois- ja henkilökuntaetujen hankkiminen kohdennetuilla maksuvälineillä