03.12.2021 Tiedotteet

Uusi pienlentokenttä Porvoon ja Sipoon rajalle

Kuva: Eero Jyrkkiö

Eduskunnan tarkastusvaliokunta on 2.12.2021 hyväksynyt hallituksen vuosikertomuksen 2020 säilyttäen Lex Malmi -lausuman edelleen voimassa.

Asiasta lausunnon antanut liikenne- ja viestintävaliokunta pitää Lex Malmi -lausumaa edelleen tarpeellisena ja on huolissaan lupamenettelyihin, kuten ympäristölupiin, liittyvistä toimintoja koskevista rajoituksista eri lentopaikoilla.

Hallituksella on siis edelleen vastuu ratkaista pääkaupunkiseudun yleisilmailutoimintojen jatkuvuus.

Suomen Ilmailuliitto esittää ratkaisun ja vaatii valtiolta toimenpiteitä

Suomen ilmailuliitto on esittänyt liikenne- ja viestintäministeriölle suunnitelman uudeksi pienlentokentäksi Porvoon ja Sipoon rajalle ja edellyttää hallitukselta välittömiä toimenpiteitä asian ratkaisemiseksi.

Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen korostaa hallituksen vastuuta asiassa.

“Suomen hallituksella on eduskunnan osoittama poliittinen vastuu toteuttaa pääkaupunkiseudulle korvaavat ratkaisut Malmin lentokentän toiminnoille. Koska Malmin lentotoiminta on tällä hetkellä pysäytetty, on tilanne yleisilmailun kannalta jo kriittinen. Tämä uhkaa vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn ilmailun ollessa aivan uuden edessä. Vaadimme hallitukselta nyt välittömiä toimenpiteitä ilmailutoimintojen jatkuvuuden turvaamiseksi”

Uusi lentokenttä Porvooseen

“Suomen Ilmailuliitto vaatii hallitusta rakentamaan uuden pienlentokentän Kulloon seudulle, Porvoon ja Sipoon rajalle. Liitto on teettänyt alueelle tarvittavan estevaratarkastelun ANS Finlandilla ja katselmoinut suunnitelman Traficomin kanssa. Lentokentän rakentaminen tälle paikalle on mahdollista.” kertoo Hyvönen

Asia edellyttää neuvottelua ja sopimista Porvoon kaupungin ja valtion välillä. Porvoon kaupunki ei ole kannattanut lentokentän rakentamista alueelleen.

Hyvönen muistuttaa käytännössä ainoasta todellisesta vaihtoehdosta uuden kentän rakentamiselle.

“Järkevin ja ilmailun jatkuvuuden kannalta ajallisesti paras ratkaisu on lunastaa Malmin lentokenttäalue takaisin valtion hallintaan tai sopia asiasta Helsingin ja valtion välillä. Tämä on laillista ja mahdollista, jos hallitus vain niin päättää. Malmin lentoasemalla on edelleen lentokentän pitolupa ja se on kansainvälinen rajanylityspaikka, joten lentotoiminnan jatkaminen on mahdollista nopeasti.”

Ilmailuliitto esitteli Kulloon uuden pienlentokentän suunnitelman medialle 3.12.2021.

Lisätietoja:

Timo Hyvönen

Puheenjohtaja, Suomen Ilmailuliitto  ry

050-3748371, timo.hyvonen@ilmailuliitto.fi

Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto, Lex Malmi -lausuma:

• Lex Malmi, Laki Helsinki-Malmin lentopaikasta (KAA 1/2017 vpEK 5/2018 vp)
  • Valiokunnan perustelut.
  • Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää lausumaa edelleen tarpeellisena ja on huolissaan lupamenettelyihin, kuten ympäristölupiin, liittyvistä toimintoja koskevista rajoituksista eri lentopaikoilla.
  • Asiantuntijakuulemisessa saadun selvityksen mukaan hallituksen vuosikertomuksessa tarkoitettuja valtionavustuksia saaneiden kenttien ympäristöluvat asettavat rajoituksia sille, kuinka paljon toimintaa kentillä saa olla, ja käytännössä nämä rajoitukset eivät tällä hetkellä mahdollista Malmin kentän toimintojen siirtymistä näille korvaaville kentille.
  • Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että liikenne- ja viestintäministeriö ja ympäristöministeriö tekevät yhteistyötä sekä keskenään että myös niiden toimialaan kuuluvien viranomaisten ja lentopaikkojen kanssa lupaehtojen asettamien ynnä muiden vastaavien ongelmien ratkaisemiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua eduskunnan lausuman tarkoituksen mukaisesti.