26.11.2021 Uutiset

Viisi suomalaista kilpaili varjoliidon MM-kilpailuissa Argentiinassa

Loma Bolan starttipaikka sijaitsi 1350 metrin korkeudessa ja oli erittäin hyvin hoidettu nurmialue. Kuva Tom Ceune

Varjoliidon MM-kilpailut järjestettiin Argentiinassa, San Miguel de Tucumanissa, 31.10.–13.11.2021. Suomesta kilpailemaan lähti viiden lentäjän joukkue ja joukkueenjohtaja. Paikka oli uusi kaikille suomalaisille kilpailijoille yhtä lukuun ottamatta.

Loma Bolan starttipaikka sijaitsi 1350 metrin korkeudessa ja oli erittäin hyvin hoidettu nurmialue. Lähtöpaikalla oli myös pieni ravintola. Puitteet kisailijoille oli hyvät. Säät vaihtelivat suuresti ja monena päivänä satoi. Kilpailutehtäväpäiviä oli kuusi, joista kaksi päivää oli niin heikkokelisiä, ettei kukaan päässyt maaliin.

Varjoliito MM-kilpailut. Lentopaikalla oli usein sadetta ja sumua. Kuva Tom Ceune

Tucumánin säät eivät suosineet Suomen joukkuetta. Termiikit olivat todella vaisuja 0,1m/s – 2 m/s. Tämä johtui runsaasta sateesta ja kosteudesta. Joukkueen kaikki lentäjät ovat tottuneet lentämään kovemmissa nostoissa.

Haastavista ilmoista kertoo viidennen kilpailukierroksen rangaistukset, joita tuli 28 kilpailijalle. Syinä oli muun muassa lentokentän lähestymisalueen ilmatilan rikkomukset ja pilvilentäminen, mikä on kiellettyä. Kukaan suomalaisista ei saanut rangaistuksia.

Tulokselliset odotukset joukkueella oli paljon korkeammalla, mutta kaikkien sattumien summana ei tavoitteisiin päästy. Kilpailu oli kuitenkin kaikille hyvä kokemus ja oppimatka heikonkelin lentämiseen.

Paras suomalainen oli Jouni Makkonen, joka nousi loppukierroksien myötä sijalle 37. Oletettavasti hänen pitkä lentouransa, pidempi ura kilpalentäjänä ja sen tuoma kokemus näkyi tuloksissa ja nosti hänet parhaaksi suomalaiseksi. Jouni oli ensimmäisen kierroksen jälkeen sijalla 70.

Kilpailuihin otti osaa 150 kilpailijaa 37. maasta. Suomen joukkue oli sijalla 22. Iso-Britannia vei joukkuevoiton Sveitsin ollessa toinen ja kolmantena oli Tsekin tasavallan joukkue. Henkilökohtaisen voiton vei Ison-Britannian Russel Ogden, toisena ja kolmantena oli ranskalaiset Honorin Hamard ja Luc Armant. Russel voitti kolme lennetyistä kuudesta eri kilpailukierroksesta.

Huomion arvoista on, että eurooppalaiset veivät ensimmäiset 10 sijaa, 11. oli ensimmäinen ei-eurooppalainen 20-vuotias brasilialainen Caio Buzzarello.

Varjoliito MM-kilpailut. Nostoissa on muitakin kilpailijoita. Kuva Tom Ceune

Suomalaisten tulokset