22.11.2021 Tiedotteet

Ilmailuliitto antoi asiantuntijalausunnon hallituksen esityksestä ilmailulain muuttamisesta

Suomen Ilmailuliitto antoi asiantuntijalausuntonsa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan kokouksessa 19.11.2021 hallituksen esityksestä ilmailulain muuttamisesta ja eräistä siihen liittyvistä laeista (HE197/2021). Tässä useita eri lakeja päivittävässä esityksessä eniten harrasteilmailuun vaikuttavat ilmailulaki ja liikennepalvelulaki.

Lähitulevaisuudessa ilmatilan käyttö, sen suunnittelu ja niitä ohjaava sääntely keskittyvät hyvin vahvasti alailmatilaan sekä valvomattomaan ilmatilaan eli sinne missä me harrastamme. Uusia asioita tulevat olemat viranomaistarpeisiin suunnittelussa oleva matalalentoverkosta ja pääosin samoista tarpeista johtuvat lähestymismenetelmät joillekin valvomattomille lentopaikoille sekä viranomaisten kohteisiin.

Valvomattomaan ilmatilaan suunniteltavat lentomenetelmät ovat sellaista, jota meillä ei vielä ole ollut olemassa. Suomen Ilmailuliitto pitää välttämättömänä, että yleis- ja harrasteilmailu ovat vähintäänkin kuulemismenettelyssä mukana, mutta mieluiten myös suunnittelupöydässä asiantuntijana.

Tutustu Ilmailuliiton edunvalvontaan.