18.11.2021 Tiedotteet

Hannu Halonen turvallisuustoimikunnan puheenjohtajaksi

Ilmailuliiton hallitus nimitti Hannu Halosen Ilmailuliiton turvallisuustoimikunnan puheenjohtajaksi 15.11.2021 alkaen.

Halonen on toiminut Onnettomuustutkintakeskuksessa onnettomuustutkijana vuosina 1990–2020. Hän kävi ensimmäisen onnettomuustutkintakurssin vuonna 1990 ja onnettomuustutkinnan moduulikursseja vuosina 2009–2018.

Halonen on toiminut lennonjohtajana- ja tutkalennonjohtajana Kuopiossa ja Utissa. Utissa hän toimi myös lennonjohdon päällikkönä. Ilmavoimien palveluksessa Halonen oli vuodet 1976 – 1997 ja liikennelentäjänä 1997 – 2017.

Halonen on sekä purje- että moottorilennon opettaja. Hän on kouluttanut purjelentäjiä Kauhavalla, Menkijärvellä, Selänpäässä ja Hyvinkäällä sekä moottorilentäjiä Kuopiossa ja Utissa. Utissa hän on antanut hyppylentäjien koulutusta, mikä on sisältänyt myös C207-turbiinikoneen tyyppi- ja hyppylentokoulutusta. Halonen toimi valtuutettuna tarkastuslentäjänä sekä purje- että moottorilennossa 1990-luvulla.

Halosella on purjelentokokemusta 3080 ja moottorilentokokemusta 16400 tuntia. Hänellä on kokemusta näytöslentämisestä sekä purje- että moottorikoneilla. Halonen sai laskuvarjojääkärikoulussa hyppääjän peruskoulutuksen, minkä yhteydessä hän teki kaksi laskuvarjohyppyä.

Ilmailuharrastuksen Halonen aloitti lennokkien parissa. Purjelentokurssille hän meni 15-vuotiaana.

Lisätietoja turvallisuudesta

Ilmailuliiton turvallisuustyö