13.11.2021 Tiedotteet

Syyskokous: Timo Hyvönen puheenjohtajaksi; hallitukseen Hirsimäki, Vasama ja Jyrkynen

Ilmailuliiton sääntöjen mukaisessa määräajassa tuli yksi esitys hallituksen puheenjohtajaksi ja kaksi esitystä hallituksen jäseniksi. Syyskokous valitsi ilman vaalia liiton puheenjohtajaksi vuosiksi 2022 ja 2023 Timo Hyvösen ja hallituksen jäseniksi Hannu Hirsimäen ja Janne Vasaman.

Syyskokouksessa järjestettiin vaali yhdestä avoinna olevasta hallituksen jäsenen paikasta. Sampsa Jyrkynen valittiin hallitukseen äänin 1146. Toinen ehdokas, Juha Lampi sai 284 ääntä.

Vuonna 2021 valitut hallituksen jäsenet Kokkonen, Lindberg ja Tervonen jatkavat hallituksessa vuoden 2022. Vuonna 2020 valittujen Lehtosen, Sinervän ja Vasaman toimikausi hallituksessa päättyy tämän vuoden lopussa – joskin heistä Vasama siis asettui uudelleen ehdolle ja valittiin hallitukseen.

Päätökset tehtiin 13.11.2021 Ilmailuliiton syyskokouksessa, johon edustajat osallistuivat sekä  Vantaalla Ilmailumuseossa että etäyhteyksillä.

Miehittämättömälle ilmailulle toimikunta

Syyskokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että lennokki- ja dronetoimikunta yhdistetään ensi vuoden alusta. Toimikunnan nimeksi tulee Miehittämättömän ilmailun toimikunta (MIT).

Valinnat toimikuntien puheenjohtajiksi ja varapuheenjohtajiksi

Miehittämättömän ilmailun toimikunta MIT: pj. Petri Kantola, varapj. Juha Reinikka

Experimental- ja ultrakevyttoimikunta: pj. Jorma Sucksdorff, varapj. Virpi Arppe

Ilmapallotoimikunta: pj. Max Sevelius, varapj. Olli Luoma

Laskuvarjotoimikunta: pj. Timo Kokkonen, varapj. Petri Lydén

Liidintoimikunta: pj. Sami Pitkäkoski, varapj. Juha Herrala

Moottorilentotoimikunta: pj. Jyri Mattila, varapj. Nils Rostedt

Purjelentoimikunta: pj. Antti Koskiniemi, varapj. Mika Mutru

Talousarviossa näkyy Pilvilinnan mahdollinen purkaminen

Syyskokous vahvisti toimintasuunnitelman, talousarvion, hallituksen jäsenten ja tilintarkastajien palkkiot, liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudet sekä näiden porrastamisen jäseneksi liittymisen ajankohdan mukaan.

Ensi vuoden toimintasuunnitelmaan on kirjattu muun muassa 19.3. pidettävä kevätkokous, 2.4. Pulja-keskustelutilaisuus, 1.–2.10. avainhenkilöpäivät sekä syyskokous 12.11.

Suomen Urheiluilmailuopiston työntekijät siirtyvät 1.1.2022 Pilvilinnan tiloihin. Liiton hallitus selvittää Urheiluilmailuopiston toiminnan sulauttamista liiton toimintaan. Hallitus on tarkastellut konsernirakennetta taloudellisista syistä. Tavoitteena on säilyttää Ilmailuliiton koulutustoiminta vähintään nykyisessä mittakaavassa ja toteuttaa se lähtökohtaisesti nykyisellä henkilöstöllä.

Talousarviossa varaudutaan liiton toimiston muuttoon Malmilta 75 000 eurolla. Summa tarvitaan Pilvilinnan purkamiseen, muuttokustannuksiin sekä kalustohankintoihin. Talousarviossa on varattu 174 000 euroa koulutustoiminnan avustamiseen. Kyseessä on yleisavustus, mitä liitto on jo hakenut opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Lajirahaa talousarviossa on 140 000 euroa.

Strategia vahvistettiin

Syyskokous hyväksyi Ilmailuliiton uuden  strategian. Strategiassa keskeistä on varmistaa ja edistää ilmatilan ja ilmailupaikkojen käyttömahdollisuudet, turvallisuus sekä ilmailun erilajit. Liiton arvoiksi on nimetty monipuolisuus, kannustus ja riemu.

Lisäksi syyskokous hyväksyi hallituksen esityksen uuden kohdan 20.3. lisäämisestä Ilmailuliiton sääntöihin. Lisäys kuuluu näin: Liitto ja sen jäsenet sitoutuvat liikunnan ja urheilun yhteisiin vakavaa epäasiallista käyttäytymistä ja vakavia eettisiä rikkomuksia koskeviin kurinpitomääräyksiin ja urheiluyhteisön yhteisen eettisten rikkomusten kurinpitolautakunnan toimivaltaan ja sääntöihin sekä sen päätöksiin. Ilmailuliiton jäsenet sitouttavat omat jäsenensä ja toiminnassaan mukana olevat henkilöt ja yhteisöt edellä mainittuihin kurinpitomääräyksiin ja kurinpitolautakunnan toimivaltaan, sääntöihin ja päätöksiin.

Kiitos luottamuksesta

– Kuluvan kauden alussa jouduimme hallituksen kanssa ratkomaan merkittäviä haasteita IT-järjestelmien ja rahoituksen puolella. Kiitänkin kaikkia eteenpäin kannustaneita vaikeissa tilanteissa ja erityisesti luottamuksesta jatkaa tässä tehtävässä! Olemme hallituksen kanssa saaneet nyt suunniteltua hyvin tulevaa. Olemme ponnistaneet eteenpäin uusia asioita ilmailun edistämiseksi ja erityisesti nuorison tuomiseksi lajin pariin. Esimerkkeinä näistä ovat nuorisohanke SIL Eagles ja moottorilentäjien Lentopaikkakisa, joita edistämme jatkossakin valtakunnallisesti, kerhojen tueksi, uudelleen valittu puheenjohtaja Timo Hyvönen kertoi kokouksen jälkeen.

– Ilmailun kokonaismäärä on perinteisissä lajeissa laskenut. En halua jäädä historiaan Ilmailuliiton puheenjohtajana, jonka aikana yleisilmailu Suomesta loppuu. Siksi lentopaikkojen ja erityisesti polttoainehuollon tilanne ovat jatkossakin erityisen huomiomme piirissä. Ilmailu-urheilun lajiliitolle hyvä tavoite on, että jokaisessa Suomen kunnassa olisi vähintään yksi lentokenttä, muiden urheilu- ja harrastelajien tyyliin. Tulevaan kauteen lähden toteuttaen tunnistettuja arvojamme: kannustaen kaikkia ilmailuun, edistäen monipuolisuutta sekä lajien että jäsentemme keskuudessa ja tietenkin pitäen aina ilmailun riemun esillä. Onhan ilmailu aivan mahtavaa puuhaa! Timo Hyvönen sanoo.

Kokouksen aluksi liiton puheenjohtajaTimo Hyvönen kertoi ajankohtaisista asioista.