09.11.2021 Uutiset

Elämäntapapalkinnot Pirttikoskelle ja Simo Sainiolle

Pasi Pirttikoski (keskellä) palkittiin Elämäntapapalkinnolla.

Ilmailuliiton laskuvarjotoimikunta palkitsi Elämätapapalkinnolla Pasi Pirttikosken ja Simo Sainion. Palkinnot julkistettiin Alavudella lokakuun lopussa järjestetyssä Turpaboogiet-tapahtumassa. Elämäntapapalkinnon saajien elämäntapa on auttanut huomattavasti lajia ja harrastajia. Palkinnon saajat ovat tehneet yli 25 vuoden ajan pyyteetöntä työtä lajin eteen. Lajin edistäminen on voinut olla kansallista tai kansainvälistä tai molempia.

Pasi Pirttikoski oli vuonna 2007 ainoana pohjoismaalaisena mukana kupukuviohypyn maailmanennätyksessä, sadan hengen kuviossa. Hänellä on 13 maailmanennätystä ja vieläkin useampia Suomen ennätyksiä. Kupukuviohyppyjä hän on tehnyt yhteensä noin 5000.

Pirttikoski aloitti harrastuksensa 1986 Räyskälässä Hämeen Laskuvarjourheilijoissa. Hän on kouluttanut ja kouluttaa pyyteettömästi ensikertalaisia Suomessa ja maailmalla. Häneltä voi suoraan tilata kupukuviokoulutusta. Kupukuviohypyt aloitetaan kahdestaan, poikkeuksena toinen valmentaja. Niistä siirrytään isompiin muodostelmiin. Pirttikoski havainnollistaa koulutustaan legoilla, joissa on hyppääjien nimet ja värit kuvaamassa varjojen kokoja. Pirttikoskella on myös kymmenkunta varjoa, joita hän lainaa lajitutuille.

Pirttikoski on kansainvälisen Ilmailuliiton FAI:n laskuvarjokomission delegaatti. Viime vuoteen asti hän oli myös liiton laskuvarjotoimikunnassa.

Simo Sainio aloitti edelleen jatkuvan laskuvarjourheiluharrastuksensa 1974 Turussa. Sainio on hypännyt eri hyppylajeja: FS, CF ja tarkkuus. Ennätyksiä hänellä on FS:ssä ja kupukuvioissa. Sainio oli ensimmäisten joukossa hyppäämässä Trollveggeniltä.

Sainion kiinnostus kalustohuoltoon alkoi hyppyuran alussa. Hän tilasi USA:sta luetteloita, joiden avulla päästiin turvalliseen kalustonhuoltotoimintaan.  Sainio onkin ollut edelläkävijä Suomen laskuvarjolajin kalustonhuollossa. Sainiolle myönnettiin turvallisen laskuvarjourheilun edistämisestä vuonna 2004 FAI Diplome de Honour.

SSA-huolto aloitti virallisesti 6.11.1991 ja jatkui sittemmin Parasalena. Sainion tarvikepakettiauto kiertää suomalaisissa hyppytapahtumissa säännöllisesti vuodesta toiseen. Hän auttaa auliisti oikeiden valintojen tekemisessä silloin, kun toinen harrastaja on hankkimassa kalustoa.