08.11.2021 Tiedotteet

Ilmailuliitto haluaa lisätä harrasteilmailun koulutusta

Suomen Ilmailuliitto haluaa lisätä ilmailun koulutusta ja varmistaa harrastelajien koulutuksen jatkuvuuden. Tätä varten liitto tutkii Suomen urheiluilmailuopiston toimintojen sulauttamista osaksi liiton organisaatiota.

Suomen Urheiluilmailuopisto kehittää ja ylläpitää lukuisia ilmailun koulutusohjelmia ja suosittuja nettikursseja. Suomen Ilmailuliitto on rahoittanut opiston toimintaa vuosittain lähes 200 000 eurolla. Ilmailuliitto omistaa opistosta 82%. Muut osakkaat eivät ole osallistuneet yrityksen rahoitukseen. Oppilaista hieman alle puolet on liiton jäseniä (n. 39%).

Vuonna 2021 opetus- ja kulttuuriministeriön myönsi liitolle liikuntaa edistävien järjestöjen yleisavustusta toimintaan budjetoitua vähemmän. Samaan aikaan mm. dronekoulutuksen tarve ja kysyntä ovat selvästi kasvussa. Tärkeät harrastelajien lennonopettajakoulutukset  (esim. ultrakevyt, purjelento, moottoripurjelento, varjoliito) eivät ole kaupallisten yritysten valikoimissa. Niitä toteuttaa Suomessa vain Suomen Ilmailuliitto.

Liiton hallitus tutki vuoden 2021 aikana useita vaihtoehtoja konsernirakenteen tehostamiesksi ja koulutuksen jatkuvuuden takaamiseksi. Vaihtoehdoista valittiin tutkittavaksi ja edistettäväksi Opiston koulutustoiminnan sulauttaminen liittoon niin, että opiston henkilöstö siirtyisi Liiton organisaatioon ns. vanhoina työntekijöinä. Toiminnalliset ja taloudelliset edut ovat selkeitä ja mahdollistavat riittävän resursoinnin koulutukseen jatkossakin.

Sulautumisen yksityiskohdat ja tarkempi eteneminen suunnitellaan seuraavan 6 kuukauden aikana. Traficom sekä opetus- ja kulttuuriministeriö eivät ole esittäneet muutokselle esteitä.

Esitys: Koulutustoiminnan järjestelyt 2021