07.09.2021 Tiedotteet

Suomen Ilmailuliitto ry: Valtion taattava suomalaisen ilmailun jatkuvuus

Hallitus neuvottelee jälleen taloudesta kehysriihessään. Neuvottelupöydässä ovat muun muassa infra- ja koulutuspanostukset.

Vuonna 2014 kehysriihessä päätettiin valtion vetäytymisestä Malmin lentokentältä etuajassa. Vetäytymiselle asetettiin tuolloin ehtoja, joita ei ole vieläkään toteutettu. Suomalaisen ilmailun koulutuksen tulevaisuus ja nopeassa ilmailun kehityksessä mukana pysyminen ovat vakavasti uhattuna. Suomen yleisilmailun jatkuvuus on vaarassa.

Valtion Malmilta vetäytymisen edellytyksenä kirjattiin Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtäminen korvaavalle kentälle. Liikenne- ja viestintäministeri Risikko lupasi, että yleisilmailun kentälle etsitään uusi paikka, eikä kentän puutteen takia ole tarvetta myydä koneita ulkomaille. Ilmailutoimijoilla ei ole ollut mitään syytä epäillä valtion lupausta asiassa.

Valtio ei ole toteuttanut lupauksiaan  ilmailun toimialalle. Liikenne- ja viestintäministeriö on keväällä 2021 teettänyt konsulttitutkimuksen, jossa todetaan hämmästellen yrittäjien edelleen toimivan Malmilla. Syy tähän on selkeä: korvaavaa paikkaa ei ole. Valtio on kyllä tukenut Etelä-Suomen lentokenttiä rahallisesti, mutta panostukset ovat hajautuneet kokonaissuunnitelman puuttuessa. Mitään velvoitetta Malmin toimintojen vastaanottamisesta ei ole asetettu.

Edellytysten täyttämättömyys ja viivyttely ovat jo nyt suistaneet suomalaisen ilmailun koulutuksen syvään ahdinkoon. Toimintoja on jouduttu siirtämään jopa ulkomaille. Aiemmin Malmilla toimineet ilmailukouluttajat joutuvat harkitsemaan lentokoneiden myymistä ja koulutustoimintansa vähentämistä koulutuspaikkojen puuttuessa. Pahimmillaan kymmeniä lentokoneita uhkaa myynti ulkomaille. Ilmailun kivijalan murtaminen tulee heijastumaan laajalti koko Suomen ilmailuun lähivuosina lentäjätarpeen kasvaessa. Ilman harrastajia ei ole huippuammattilaisia jääkiekossa, ei myöskään ilmailussa.

Malmin 40 000 vuosioperaation siirtyminen julkisuudessa ehdotetuille lentokentille ei ole mahdollista kaavoituksen, kenttien kapasiteetin ja  ympäristölupien takia. Ympäristöluvissa moottorilennon vuosittaiset toimintarajat ovat Nummela 400, Kiikala 1400, Räyskälä 15 000, Pyhtää 8000 ja Hyvinkää 8000, yhteensä 32 800 operaatiota. Nämä täyttyvät ja jopa ylittyivät jo kenttien nykyisellä toiminnalla. Ympäristölupien rajat pitäisi yli kaksinkertaistaa, että Malmin toiminnot voitaisiin sijoittaa näille kentille. Lisäksi tarvitaan muita resursseja, kuten koulutus- ja lentokonehallitiloja sekä asialliset sähkölentokoneiden sähkön ja lentopolttoaineen jakelun järjestelyt.

Valtion on lunastettava lupauksensa ja tarjottava paikka pääkaupunkiseudun lentotoiminnan jatkolle. Järkevin ratkaisu on tietenkin Malmin lunastaminen ilmailukäyttöön ainakin siihen asti, että uudet ratkaisut ovat valmiita. Valtiolla on tähän velvollisuus ja valta.

Ilmailuliitto on esittänyt Suomen hallitukselle sekä paikan että suunnitelman uuden yleisilmailukentän rakentamisesta, kyse on nyt toteutuksesta. 40 000 lento-operaation siirtäminen vaatii paljon enemmän kuin uuden asfaltin eri paikkakunnilla oleville kiitoteille, kyse on merkittävästä infrahankkeesta.

Kehysriihessä on taattava Liikenne 12 -suunnitelman mukainen pienlentokenttien kehittäminen. Hallituksen on estettävät koko toimialaa koskevan, merkittävän markkinahäiriön toteutuminen välittömästi.

Aikaa viivyttelyyn ei enää ole.

Lisätietoja:

Timo Hyvönen, puheenjohtaja