06.08.2021 Tiedotteet

Puheenjohtaja Timo Hyvönen: Tervetuloa Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen 2021

Ilmailuliitto järjesti ensimmäisen lentonäytöksen satayksi vuotta ja yksi kuukausi sitten tällä samalla paikalla. Kaivopuiston rannassa hypättiin silloin myös Suomen ensimmäinen laskuvarjohyppy. Laskuvarjourheilu on tänä päivänäkin yksi liiton suurimpia harrastelajeja.

Ilmailuliitto järjestää päälentonäytöksen joka vuosi. Näin liitto halua edistää ilmailun tunnettuutta ja harrastusta Suomessa, onhan Ilmailuliitto suomalaisen yleisilmailun, harrasteilmailun ja ilmailu-urheilun edunvalvoja. Liitto on toiminut yli sata vuotta yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa, ja tämä Kaivari21-lentonäytös on tämän yhteistyön hieno huipentuma: Euroopan ja jopa maailman tasolla merkittävä huippuesitys!

Olemme ilolla huomanneet, että Suomen valtio on nostanut meille ja jäsenillemme hyvin tärkeät pienlentokentät osaksi Liikenne 12 -liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Harvaan asutussa Suomessa nämä voivat avata aivan uudenlaisen, ekologisen väylän ilmailun uudistuessa. Ilmailuliitto on lausunut suunnitelmasta ja edellyttänyt, että hankkeessa ratkaistaan myös Suomen yleisilmailun jatkuvuuden kannalta kriittiset pääkaupunkiseudun asiat. Tästä eduskunta on asettanut hallitukselle ankaran vastuun.

Ilmailuliitto toimii asiantuntijaroolissa myös liikenneturvallisuusstrategiatyössä, jossa lausumme yleisilmailuun liittyvistä asioista. Tässä työssä merkittävin painopistealue on nopeasti yleistyvä miehittämätön ilmailu, jonka haluamme sovittaa hyvin yhteen miehitetyn ilmailun kanssa – toimimmehan samassa ilmatilassa. Asia on esillä syksyn aikana.

Suomen Ilmailuliitossa on noin 8000 jäsentä ja edustamme kaikkia yleis- ja harrasteilmailun lajeja. Kiitokset kaikille lentonäytöksen valmisteluun ja toteutukseen osallistuneille ja ennen kaikkea yleisölle – taivaskaan ei ole rajana.

Tervetuloa Suomen Ilmailuliiton Kaivari21-päälentonäytökseen!

***

The president of Finnish Aeronautical Association Timo Hyvönen welcomes everybody to main airshow 2021

Welcome to the main airshow of Finnish Aeronautical Association 2021!

Finnish Aeronautical Association arranged its first airshow one hundred and one years and one month ago at this same, exact location. The first ever parachute jump in Finland was made in this airshow by Swedish Raoul Thörnblad, landing to the sea. Parachuting is still one of the main sports of the Finnish Aeronautical Association.

Our association organizes main airshow every year. This way we want to promote the awareness and hobby of aviation in Finland as the representative and trustee of Finnish general and sports aviation.