30.07.2021 Tiedotteet

Italian Ilmavoimat tuo NATO:n ilmajoukkojen tervehdyksen Kaivopuiston lentonäytökseen

NATO:n yksikköä Ämärissä. Kuva: Italian Ilmavoimat

NATO lähettää Viron Ämäristä Italian Ilmavoimien F-35A hävittäjän Kaivopuiston lentonäytökseen, jossa se suorittaa ohilennon tuoden NATO:n ilmajoukkojen tervehdyksen Kaivopuiston lentonäytökselle.
Italian Ilmavoimat operoi Virosta Ämärin lentotukikohdasta osana NATO:n Baltian ilmapuolustusta. Neljä F-35A monitoimihävittäjää tukeutuu Ämäriin, josta ne valvovat Baltian ilmatilaa.

NATO lähettää Ämäristä Italian Ilmavoimien F-35A hävittäjän Kaivopuiston lentonäytökseen, jossa se suorittaa ohilennon välittäen näin NATO:n ilmajoukkojen tervehdyksen Kaivopuiston lentonäytökselle ja Suomelle, joka on mukana NATO:n rauhankumppanuusyhteistyössä.

Italian F-35A Kaivopuiston taivaalla on ensimmäinen kerta, kun F-35 nähdään ilmassa lentonäytöksessä Suomessa. Vuonna 2019 kaksi USAF:n F-35A hävittäjää oli maanäyttelyssä Turussa.

– Italian ilmavoimat ovat suorittamassa operatiivista Baltian ilmapuolustustehtävää, jonka vuoksi F-35A -hävittäjät ovat jatkuvassa operatiivisessa valmiudessa, eivätkä suorita näytöslentoesityksiä. Tämän vuoksi Kaivopuiston taivaalla näemme Ämäristä lentävän Italian Ilmavoimien F-35A -ohilennon, kertoo tapahtumajärjestäjän HX-koordinaattori Antti Jouppi.

Lockheed-Martin tarjoaa F-35A Lightning II -monitoimihävittäjää Ilmavoimien HX-hankkeessa Ilmavoimien Hornetin seuraajaksi. F-35A on käytössä tällä hetkellä Euroopassa Italian lisäksi Norjassa ja Hollannissa. Konetta on tilattu useaan maahan eri puolella maailmaa.

Kaivopuiston maanäyttelyssä on nähtävänä myös aidon kokoinen ja näköinen F-35A:n mallikone.

Kaivopuiston lentonäytös 2021 eli Kaivari 21 -tapahtuma levittäytyy maalle, merelle ja ilmatilaan, ja se on vuoden 2021 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös. Tapahtuma on maksuton ja mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa on koko perheelle. Lentonäytös lennetään Helsingin edustalla perjantai-iltana 6. elokuuta. Maanäyttely on avoinna perjantain lisäksi lauantaina 7.elokuuta. Maanäyttelyssä kaikki viisi HX-ehdokasta BAE Systems, Boeing, Dassault Aviation, Lockheed Martin ja Saab esittelevät omia hävittäjäehdokkaitaan omilla osastoillaan.