16.07.2021 Tiedotteet

Ilmailuliiton tukisäätiölle voi tehdä lahjoituksia

Suomen Ilmailuliiton tukisäätiön tarkoituksena on ilmailun edistäminen kaikilla harrastealoilla. Säätiö jakaa varojensa osittaisen vuosituoton avustuksina ilmailutoiminnan tukemiseen. Säätiö voi myös jakaa apurahoja tai tunnustuspalkintoja urheilu- ja harrasteilmailun keskeisillä aloilla ansioituneille henkilöille.

Tukisäätiön säännöissä mainitaan, että säätiöllä on oikeus ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja. Mahdolliset lahjoittajat voivat ottaa yhteyttä tukisäätiön sihteeriin Timo Latikkaan sähköpostitse timo.latikka@ilmailuliitto.fi.

Lahjoituksen tekeminen voi tulla ajankohtaiseksi esimerkiksi silloin, kun ilmailukerho lakkauttaa toimintansa ja haluaa varoillaan edistää ilmailua. Tuore esimerkki tällaisesta on Virtuaali-ilmailijat ry:n toiminnan purkaminen, josta kerrottiin Ilmailu-lehden internet-sivuilla.

Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö on perustettu sääntömuutoksella vuonna 1964 perustetusta Aino Sofia Helson Säätiöstä yhteistyössä Ilmailuliiton kanssa. Tukisäätiön peruspääoma muodostuu Aino Sofia Helson säätiöstä sekä aikaisemmin Ilmailuliiton taloudessa omakatteisina esiintyneistä rahastoista: Osmo Aunion rahasto, lentäjäveljekset Jaakkolat muistorahasto, Edgar Grönblomin rahasto sekä urheilijoiden urheilutuloina kertyvistä varoista muodostuvasta Ilmaurheilurahastosta.

Säätiön varallisuus perustamishetkellä oli reilut 2 750 000 markkaa. Perustamishetkellä tiedossa olevien lahjoitusten perusteella pääoma kasvoi seuraavan vuoden kuluessa lähelle neljää miljoonaa markkaa. Tällä hetkellä säätiön taseen loppusumma on noin 1 070 000 euroa.