lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla
11.06.2021 Tiedotteet

Historiallinen SNJ-3 Texan esittäytyy Kaivopuiston lentonäytöksessä ensimmäistä kertaa yleisölle Suomessa

Nyt SNJ-3 Texanilla on edessä kokonaan uusi elämä lentonäytösten vetonaulana ja jossain vaiheessa myös elämyksellisten lentojen merkeissä 2. maailmansodan aikaisen warbirdin kyydistä kiinnostuneille.

 

Suomalainen ilmailualan yritys Navywings Oy toi viime syyskuussa maahan historiallisen Texan-koneen laivastoversion. Se on nyt laitettu kuntoon ja tällä viikolla kone nähtiin ilmassa Kotkassa Kymin lentopaikalla. Texan esiintyy elokuussa Kaivopuiston lentonäytöksessä 6.8.2021 ja on Kaivari21- tapahtuman nimikkokone.

 

 

North American Aviation AT-6 Texan -koneen laivastoversio SNJ-3 on Yhdysvaltain ilmavoimien käyttämä kone vuodelta 1942, jolloin se palveli Englannissa USA:n lentotukikohdan päällikön käytössä. Sodan loppupuolella (1944) kone oli Floridan Pensacolassa merivoimien harjoituskoneena ja myöhemmin SanDiegon tukikohdassa, josta se siirtyi Etelä-Amerikan merivoimien käyttöön sodan päätyttyä.

 

 

–Texan on tehokas ja kehittynyt koulukone, jota ovat toisen maailmansodan aikaan käyttäneet niin Yhdysvaltain ilma- ja merivoimat sekä Englannin kuninkaalliset ilmavoimat. Konetyypin ensilento tapahtui vuonna 1935 ja siitä on valmistettu kaikkiaan kuutta eri versiota. Viimeiset Texanit on poistettu palveluskäytöstä vuonna 1995, kertoo koneen maahantuonut Petteri Tarma.

 

 

Tarma tunnetaan Suomen Ilmailuliiton entisenä puheenjohtajana, kunniapuheenjohtajana sekä aktiivisena ilmailijana. Liikennelentäjänäkin työskentelevä Tarma lentää kouluttajakapteenin tehtävissä Finnairin Airbus A330-ja A350-koneita. Hän on myös kouluttaja ja tarkastaja historiallisessa Douglas DC-3 -koneessa, joka myös nähdään Kaivopuiston lentonäytöksen esiintyjäkaartissa.

 

Uusi elämä Suomessa

Warbirds-luettelon mukaan vuosina 1950–1957 kone oli Ruotsin ilmavoimien käytössä. Euroopasta kone siirtyi Etelä-Amerikkaan, jossa se palveli Argentiinan ja Paraguayn merivoimien käytössä koulukoneena vuoteen 1988 saakka, jolloin se palasi Floridaan ja oli varastoituna Fantasy of Flightin kokoelmissa. Sieltä koneen osti entisöijä, joka kuitenkin ehti ikääntyä ennen koneen kunnostuksen valmistumista. Tarma osti koneen vielä yhden välikäden kautta, jossa koneen entisöinti viimeisteltiin.

 

–Ennen Suomeen saapumista kyseisellä koneyksilöllä on peruskorjauksen jälkeen lennetty noin seitsemän tuntia koelentoja. Koneen potkuri ja moottori on korjattu ns. nollatuntisiksi. Koneen kokonaislentoaika on vain 3400 lentotuntia, kun useilla vastaavilla yksilöillä se on yli 20 000 lentotuntia, Tarma ihmettelee.