30.04.2021 Tiedotteet

Toiminnan tilapäisellä vaara-alueella Niinisalossa tulisi tapahtua aamulla tai illalla

Ilmailuliitto vastaa Traficomin lausuntopyyntöön, että EFD689 Nuoli21 -varausalueelle suunnitellun toiminnan tulisi tapahtua viikonloppuna mahdollisimman paljon aamun tunteina ennen kello 10.00 ja illan aikana kello 18.00 jälkeen. Kyseinen alue sijaitsee Niinisalossa ja harjoitus tapahtuu harrasteilmailun prioriteettiaikana vilkkaalla purjelentoalueella.

Ilmavoimien esikunta esittää  tilapäisen vaara-alueen perustamisesta Nuoli 21 -harjoituksen mahdollistamiseksi 29.5.–1.6.2021 väliseksi ajaksi. Traficom antoi vaara-alueen tunnisteeksi EFD689 NUOLI 21.

Ilmailuliitto katsoo myös, että toiminnanaikaisen koordinaation mahdollistamiseksi harjoituksen järjestäjän tulee osoittaa ilmailu-VHF-taajuus ja kutsumerkki, jolla lentotoiminnan vastuuhenkilö on muiden käyttäjäryhmien tavoitettavissa myös lennon aikana.

Ilmailuliitosta kaikkien osapuolten mahdollisimman joustavan yhteistoiminnan ja tavoitteiden saavuttamiseksi laajat, sesonkiaikaan tapahtuvat kaikkien puolustushaarojen ilmatilaa käyttävät harjoitukset tulee olla koordinoitavissa ilmatilan käytön vuosisuunnittelussa.

Tutustu Ilmailuliiton tekemään edunvalvontaan ja liiton antamiin lausuntoihin.