30.04.2021 Tiedotteet

Toiminnan tilapäisellä vaara-alueella EFD687 Ritva tulisi tapahtua aamulla tai illalla

Ilmailuliitto toteaa 29.4. lausunnossaan  tilapäisen vaara-alueen EFD687 Ritva perustamisesta, että harjoitus tapahtuu harrasteilmailun prioriteettiaikana maan vilkkaimmalla purjelentoalueella. Harjoituksesta on ilmoitettu paikallisille toimijoille, mutta sen lentotoimintaa ei ole koordinoitu millään tavalla muiden käyttäjäryhmien kanssa.

Tilapäinen vaara-alue EFD687 Ritva perustetaan Merivoimien Ritva-harjoituksen vuoksi 26.5.– 2.6.2021. Harjoitus vaikuttaa Hangon, Genbölen, Nummelan, Kiikalan, Oripään ja Vampulan lentopaikkoihin.  Alueet selviävät kartasta 1 ja kartasta 2.

Ilmailuliitto ei voi antaa lausuntoa mahdollisesta haitasta tai arvioida turvallisuusseikkoja, koska tietoa harjoituksen lentotoiminnan määrästä, laadusta sekä alueiden käytöstä ei ole ollut käytettävissä koordinointia varten normaalissa ilmatilan käytön vuosisuunnitelmassa, ei Ilmavoimien kanssa suoritetussa jatkovalmistelussa eikä lausuntopyyntömateriaalissa.

Ilmailuliitto katsoo, että kaikkien osapuolten mahdollisimman joustavan yhteistoiminnan ja tavoitteiden saavuttamiseksi laajat sesonkiaikaan tapahtuvat kaikkien puolustushaarojen ilmatilaa käyttävät harjoitukset tulee olla koordinoitavissa ilmatilan käytön vuosisuunnittelussa.

EFD683 Ritva-varausalueelle suunniteltu toiminta tulisi tapahtua lohkoilla O, P, Q, R, S ja T mahdollisimman paljon aamun tunteina ennen kello 10.00 ja illan aikana kello 18.00 jälkeen.

Toiminnanaikaisen koordinaation mahdollistamiseksi harjoituksen järjestäjän tulee osoittaa ilmailu-VHF-taajuus ja kutsumerkki, jolla lentotoiminnan vastuuhenkilö on muiden käyttäjäryhmien tavoitettavissa myös lennon aikana.

Tutustu Ilmailuliiton tekemään edunvalvontaan ja liiton antamiin lausuntoihin.