26.04.2021 Tiedotteet

Lausunto tilapäisen vaara-alueen EFD680 Maakotka perustamisesta

Tilapäinen vaara-alue vaikuttaa myös Kiikalan lentotoimintaan. Kuva: Lentopaikat.fi

Ilmailuliitto antoi 20.4.2021   lausunnon Traficomille tilapäisen vaara-alueen EFD680 Maakotka perustamisesta. Vaara-alueen voimassaoloaika on AIP:n Supplementin  mukaan 17.5.–21.5. Esitetty ilmatilavaraus sijaitsee Suomen vilkkaimmalla harrasteilmailun alueella ja sen alle jäävät Kiikalan, Hangon ja Genbölen lentopaikat. Alueen rajalla sijaitsevat myös Forssan ja Oripään lentopaikat.

Ilmailuliitto katsoo, että harjoituksen lentotoiminnan ilmatilalohkoja tulee aktivoida vain todellisen tarpeen mukaan. Sikäli kuin mahdollista, toimintaa tulee ajoittaa erityisesti Kiikalan, Forssan ja Oripään suunnalla mahdollisimman paljon ruuhkatuntien 11–18 SA ulkopuolelle. Harjoituksen ilmatilan päivittäisestä käytöstä julkaistavissa tiedotteissa tulee olla yhteystiedot koordinointia varten sekä ilmailu-VHF-taajuus sekä kutsumerkki, jolla harjoituksen ilmatilan turvallisuusvastaava on muun ilmailun tavoitettavissa myös lennon aikana.