01.04.2021 Tiedotteet

Ilmailuliitosta uusia transponderivyöhykkeitä ei tule perustaa lähialueille eikä lähestymisalueiden alaosiin

Kuva: Wikipedia

Ilmailuliitto toteaa lausunnossaan, ettei toisiotutkavastaimen (SSR-laite) käyttöä edellyttävän ilmatilan määrää tule kasvattaa Ouluun, Turkuun ja Vaasaan ennen kuin kaikkien eri paikkatietoa jakavien järjestelmien yhteinen tietojärjestelmä on kehitetty ja tähän liittyvä U-Space-sääntely on valmistunut.

Ilmailuliitto katsoo, ettei uusia transponderivyöhykkeitä ei tule tässä vaiheessa perustaa lentoasemien lähialueille eikä lähestymisalueiden alaosiin, sillä niiden haittavaikutukset harrasteilmailulle voivat olla hyvin huomattavat. Transponderivyöhykkeen perustaminen vaikuttaa tai estää lähialueilla miehittämättömien ilma-alusten lennättämisen sekä ilman SSR-laitetta olevien ilma-alusten lentämisen. Transponderittomia, näkölentosääntöjen mukaan lennettäviä harrasteilma-aluksia on merkittävä määrä.

Tutustu liiton edunvalvontaan ja lausuntoihin.