30.03.2021 Tiedotteet

Oripään tilapäinen vaara-alue vaikuttaisi harrasteilmailuun sesonkikaudella

Ilmailuliitto antoi Traficomille lausunnon tilapäisen vaara-alueen EFD674 Oripää perustamisesta. Ilmailuliitto katsoo, että suunniteltua Puolustusvoimien lentotoimintaa ei tule suunnitella Oripään lentopaikalle eikä sen läheisyyteen harrasteilmailun sesonkikaudella. Sesonkikaudella välttämätön harjoitustoiminta tulee tapahtua sellaiseen aikaan vuorokaudesta, jolloin keskinäinen haitta olisi mahdollisimman pieni. Harjoitustoiminnan toteuttamiseksi tulisi luoda joustavat toimintatavat, jolloin esimerkiksi huonon sään estäessä muun ilmailutoiminnan lentopaikkaa voitaisiin käyttää UAV-toimintaan. Toiminta on suunniteltava paikallisesti ennakkoon.

Suunniteltu pitkäkestoinen varaus sijaitsee Oripään (EFOP) päällä ja lähiympäristössä. Oripää on Lounais-Suomen vilkkain lentopaikka, jossa tapahtuu usean eri lajin ilmailutoimintaa. Harrasteilmailun sesonkikaudella alueelle suunniteltu toiminta vaikuttaa varjoliito-, purjelento-, laskuvarjohyppy- ja moottori-ilma-alustoimintaan.

Tutustu Ilmailuliiton tekemään edunvalvontaan.