30.10.2020 Uutiset

Taitolentäjillä on jo kokemusta hiilidioksidipäästöjen kompensoinnista

Ilmailijat voivat kompensoida hiilidioksidipäästöjään Taimiteko-toiminnalla.

Ympäristö voidaan huomioida harrasteilmailussa monin tavoin

Kun päätimme järjestää taitolennon SM-kisat Malmilla 2019, olimme tietoisia toimintaympäristön haasteista. Ilmatila Vantaan kyljessä on ahdas, lentomelusta tavattiin valittaa takavuosina runsaasti ja taitolento on joidenkin mielestä tarpeetonta bensanpolttamista.

Varauduimme mahdolliseen vastustukseen ja valituksiin huolellisella etukäteissuunnittelulla. Meluasioissa tutkitusti tehokkainta on runsas ennakkotiedottaminen. Otimme yhteyden paikallislehteen, jossa julkaistiin ennen kilpailuja näyttävä juttu. Siinä kerrottiin kilpailujen tarkka aikataulu, lentoajat ja myös ajat, jolloin ei lennetä. Kilpailua varten tehdyllä verkkosivustolla kerroimme kellontarkasti lentoajoista, ja myös päivitimme jatkuvasti aikataulua olosuhteiden viivyttäessä ja muuttaessa tilannetta. Valituksia varten avasimme päivystävän puhelimen, jonka numeron kerroimme näkyvästi kilpailun verkkosivulla.

Malmilla lennettyjen harjoitus- ja kilpalentojen sekä purjekoneiden hinausten hiilidioksidipäästöt kompensoimme täysimääräisesti. Silloin ei vielä ollut käytössä SIL:n järjestelmää vaan arvioimme polttoaineen kulutuksen, muunsimme sen hiilidioksidikiloiksi ja ostimme tähän perustuen kompensoinnin suomalaiselta toimijalta.

Lopputulos oli menestys. Yhtään meluvalitusta emme saaneet koko kisojen aikana, vaikka taitolentokoneet jyrisivät Malmin taivaalla lähes viikon ajan tuntikausia joka päivä. Päästökompensointimme mainittiin muutamassa lehtijutussa. Toisena kilpailupäivänä, torstaina, Malmilla oli monituhatpäinen katselijajoukko ihastelemassa lentämistä, luultavasti enemmän kuin missään ilmailuun liittyvässä kilpailussa Suomessa koskaan.

Ympäristö kannattaa aina huomioida ilmaillessamme. On se päästöjen minimointia, kompensointia tai meluasioiden huomioimista. Selkeä ja ennakoiva tiedottaminen tapahtumia ennen ja niiden aikana auttaa myös ulkopuolisia hyväksymään joskus negatiivisiksi koettuja ilmailun ilmiöitä.

Teksti: Kari Kemppi

Ilmailuliitto kutsuu jäsenyhdistykset ilmastotalkoisiin

Ilmailuliito on mukana 4H-liiton järjestämässä Taimiteko-toiminnassa. Yksittäiset ilmailijat ja ilmailuyhdistykset voivat hyvittää jäsentensä harrastuksessaan aiheuttamansa hiilidioksidipäästöt maksamalla päästöjen kompensoinnista  4H-liitolle, joka ostaa taimia ja palkkaa nuoret istuttamaan ne.  Taimiteon suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Valtakunnallisen nuorisojärjestön 4H:n Taimiteko-toiminnassa lisätään Suomen metsien hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille,   jotka eivät ole aktiivisen metsä- tai maatalouden tai turvetuotannon piirissä. Tavoitteena on istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa noin 20 miljoonaa puuta. 4H-liitto on ostanut Vapolta entisiä turvesoita, joille puut istutetaan. 4H palkkaa istutustöihin nuoria, jotka saavat näin arvokasta työkokemusta ja ansaitsevat rahaa. Nuoret pääsevät tekemään konkreettisia ilmastotekoja ja oppivat metsänhoitoa. 4H-liitolla on Taimiteko-toimintaa varten rahankeräyslupa Poliisihallitukselta.

Ilmailuliitto kutsuu jäsenensä ja jäsenyhdistyksensä mukaan hiilidioksidipäästöjen kompensointiin. Taimiteko-toimintaan osallistuminen on helppoa. Ilmailuliiton hiilikompensaatiosivulla on ohje, miten käytetyn polttoaineen tuottaman hiilidioksidimäärän saa laskettua. Käytetty hiilidioksidimäärä siirretään Taimiteko-sivulla laskuriin. Laskurin jälkeen siirry ohjeiden mukaisesti maksamaan. Käytä kuponkikoodia ilmailuyhdistys Maksaessasi ilmoitathan yhdistyksesi nimen. Myös yksittäinen ilmailija voi kompensoida päästönsä samalla tavalla, mutta käytä kuponkikoodia ilmailija.

4H:n ylläpitämä taimiteko.fi on sivusto, jonka kautta yritykset ja yhteisöt voivat kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Verkkosivuilla on hiililaskuri, joka muuttaa hiilidioksidikilot taimiksi sekä kertoo kuinka monta nuorta taimien istuttaminen työllistää. Sivustolla on myös Taimikauppa, jossa yksityiset voivat ostaa taimia ja hyvittää omia hiilidioksidipäästöjään.

Harrasteilmailun päästöt ovat erilaiset eri ilmailulajeilla. Kaikkien harrasteilmailun lajien harrastamisen päästöistä yksi kolmasosa syntyy autoliikenteestä. Ilmailijoiden kannattaa päästöjen kompensoinnin lisäksi myös vähentää päästöjä.  Ympäristön kannalta on sama, miten päästöjä vähennämme, kunhan vähennämme. Lisää aiheesta Ilmailuliiton ympäristösivuilla.

ilmailuliitto.fi/ymparistoasiat/

ilmailuliitto.fi/ymparistoasiat/paastojen-kompensoiminen/