01.10.2020 Uutiset

Ilmailijat voivat hyvittää hiilidioksidipäästönsä

Ilmailijat voivat kompensoida hiilidioksidipäästöjään Taimiteko-toiminnalla.

Ilmailuliitto kutsuu jäsenyhdistykset ilmastotalkoisiin

Ilmailuliito on mukana 4H-liiton järjestämässä Taimiteko-toiminnassa. Yksittäiset ilmailijat ja ilmailuyhdistykset voivat hyvittää jäsentensä harrastuksessaan aiheuttamansa hiilidioksidipäästöt maksamalla päästöjen kompensoinnista  4H-liitolle, joka ostaa taimia ja palkkaa nuoret istuttamaan ne.  Taimiteon suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Valtakunnallisen nuorisojärjestön 4H:n Taimiteko-toiminnassa lisätään Suomen metsien hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille,   jotka eivät ole aktiivisen metsä- tai maatalouden tai turvetuotannon piirissä. Tavoitteena on istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa noin 20 miljoonaa puuta. 4H-liitto on ostanut Vapolta entisiä turvesoita, joille puut istutetaan. 4H palkkaa istutustöihin nuoria, jotka saavat näin arvokasta työkokemusta ja ansaitsevat rahaa. Nuoret pääsevät tekemään konkreettisia ilmastotekoja ja oppivat metsänhoitoa. 4H-liitolla on Taimiteko-toimintaa varten rahankeräyslupa Poliisihallitukselta.

Ilmailuliitto kutsuu jäsenensä ja jäsenyhdistyksensä mukaan hiilidioksidipäästöjen kompensointiin. Taimiteko-toimintaan osallistuminen on helppoa. Ilmailuliiton hiilikompensaatiosivulla on ohje, miten käytetyn polttoaineen tuottaman hiilidioksidimäärän saa laskettua. Käytetty hiilidioksidimäärä siirretään Taimiteko-sivulla laskuriin. Laskurin jälkeen siirry ohjeiden mukaisesti maksamaan. Käytä kuponkikoodia ilmailuyhdistys Maksaessasi ilmoitathan yhdistyksesi nimen. Myös yksittäinen ilmailija voi kompensoida päästönsä samalla tavalla, mutta käytä kuponkikoodia ilmailija.

4H:n ylläpitämä taimiteko.fi on sivusto, jonka kautta yritykset ja yhteisöt voivat kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Verkkosivuilla on hiililaskuri, joka muuttaa hiilidioksidikilot taimiksi sekä kertoo kuinka monta nuorta taimien istuttaminen työllistää. Sivustolla on myös Taimikauppa, jossa yksityiset voivat ostaa taimia ja hyvittää omia hiilidioksidipäästöjään.

Harrasteilmailun päästöt ovat erilaiset eri ilmailulajeilla. Kaikkien harrasteilmailun lajien harrastamisen päästöistä yksi kolmasosa syntyy autoliikenteestä. Ilmailijoiden kannattaa päästöjen kompensoinnin lisäksi myös vähentää päästöjä.  Ympäristön kannalta on sama, miten päästöjä vähennämme, kunhan vähennämme. Lisää aiheesta Ilmailuliiton ympäristösivuilla.

ilmailuliitto.fi/ymparistoasiat/

ilmailuliitto.fi/ymparistoasiat/paastojen-kompensoiminen/