23.07.2020 Tiedotteet

Ilmailuliitto ei kannata D-alueen perustamista Uttiin

Ilmailuliiton näkemys on, ettei vaara-aluekokonaisuutta EFD623 – UTTI  pidä perustaa.  Liitto antoi asiasta lausuntonsa Traficomille 23.7.

Ilmailuliitto perustelee näkemystään sillä, ettei ilmatilavaraussuunnitelmaa ole etukäteen koordinoitu paikallisten toimijoiden kanssa. Pyynnön mukainen varausalue voisi estää kaiken muun ilmailutoiminnan Utin lentoasemalla ja ilmatilassa. Ilmailuliitto korostaa yhteistyötä ilmatila-asioissa ja esittää, että Utin toimijoiden ilmatilatarpeet tulisi selvittää Traficomin johdolla kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla, ennen kuin Utin kentän päälle ja lähistölle ryhdytään perustamaan uusia vaara-alueita.

Perustettavaksi esitettyjä D-alueita voidaan lausuntopyynnön mukaan käyttää lentotoimintaan miehittämättömillä ilma-aluksilla. Ongelmallista on se, että miehittämättömällä ilma-aluksella ei ole tässä tapauksessa väistövelvollisuutta muuhun liikenteeseen nähden. Tämä sulkisi varattavan ilmatilan muilta toimijoilta.

Kartat Utista

Karttakuva EFDXXX UTTI MIL UAV_1

Karttakuva EFDXXX UTTI MIL UAV_2

Tutustu Ilmailuliiton edunvalvontatyöhön ja lausuntoihin.