17.07.2020 Uutiset

Sotilaslentokoulutus ja harrasteilmailu esittäytyvät Ilmailuliiton päälentonäytöksessä

Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään Kauhavalla. Kuva: Lentopaikat.fi

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Air Show 2020 järjestetään Kauhavan lentokentällä 29.–30. elokuuta 2020 kello 10–18.00. Käytännön järjestelyistä vastaa Kauhava Wanhanajan Lentopäivät ry, joka järjestää hiljaisen koronakesän näyttävintä tapahtumaa.

Kauhava Air Show tekee kunniaa Kauhavan perinteikkäälle sotilaslentokoulutukselle. Kauhavan taivaalla nähtäviä koneita ovat Stieglitz, Viima, Tiger Moth, Safiri, Fouga, Vinka sekä Hawk.

Suomen Ilmavoimat järjestää molempina päivinä F/A-18 Hornet ja Midnight Hawks -näytökset. Myös Ruotsin Ilmavoimat ovat viikonloppuna Kauhavalla.

Maavoimat tuo tapahtumaan NH90-kuljetuskopterin sekä Hughes MD500 -kevythelikopterin. Rajavartiolaitos puolestaan esittelee näytöksessä Ranger-lentotiedostelujärjestelmää sekä AW119 Ke Koala -kevyt helikopteriaan.

Harrastepuolen kalustossa on esillä kaikki lajit: yleisöä viihdyttää Fouga-tiimi, Artic Eagels, Woikosksen safiirit, Suomen Ilmailuopisto sekä taitolentomaajoukkue. Lisäksi luvassa on purjetaitolentoa unohtamatta pohjalaisia taitolentäjiä sekä laskuvarjohyppääjiä.

Vuonna 2020 tapahtumajärjestäjä joutuu ottamaan huomioon erityisen tarkasti muuttuneet turvallisuusohjeet.

–Järjestämme turvallisen lentonäytöksen, jonne uskaltaa tulla. Tapahtuman suunnittelussa ja järjestelyissä on tehty tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa ja noudatamme annettuja suosituksia ja määräyksiä. Tiedotamme järjestelyistä jo etukäteen tapahtuman nettisivuilla sekä luonnollisesti tapahtuma-alueella, kertoo Kauhavan Wanhanajan Lentopäivät ry:n puheenjohtaja Tapio Pitkänen.

Suomen Ilmailuliitto ry on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö, jonka päätehtävä on edunvalvonta.