13.06.2020 Tiedotteet

Ilmailuliiton kiertopalkinnot julkistettiin kevätkokouksessa

Ilmailuliitto julkisti ansioituneille ilmailijoille annettavat,  arvostetut kiertopalkinnot lauantaina 16. toukokuuta pidetyssä kevätkokouksessa.

HARMON PATSAS: Hannu Nurmiranta

Harmon patsas annetaan suomalaiselle lentäjälle tunnustuksena edellisen vuoden kuluessa tehdyistä korkealuokkaisista lentosuorituksista tai -suorituksesta. Hannu Nurmiranta lensi Jämijärvellä 21.7.2019 ensimmäisenä suomalaisena purjekoneella Euroopan pituusennätyksen, 697,8 kilometriä kolmea kääntöpistettä käyttäen 13,5 metrin luokassa.

KOTKAN POIKA: Skydive Finland ry.

Kotkan Poika -palkinto annetaan laskuvarjohyppyurheilussa kerhon koulutuksen ja hyppykertojen määrän perusteella. Muihin kerhoihin verrattuna Skydive Finland koulutti eniten alkeiskurssilaisia ja kerhossa tehtiin eniten laskuvarjohyppyjä vuonna 2019. Kerho työllistää kaksi päätoimista työntekijää, mikä on harvinaista suomalaisissa ilmailuyhdistyksissä. Skydive Finland ry on isoin Ilmailuliiton jäsenkerhoista.

SUOMEN ILMAILUPATSAS: Tom Arppe

Suomen ilmailupatsas  annetaan vuosittain vuodeksi kerrallaan Suomen siviili-ilmailun alalla tai sen hyväksi edellisten vuosien aikana ansioituneesti toimineelle henkilölle.  Tom Arppe on vuodesta 2014 alkaen vapaaehtoistyönä kehittänyt, ylläpitänyt ja päivittänyt Lentopaikat.fi-palvelua. Palvelun kehittämisen aloitti Pekka Lehtinen; Finavia piti omaa, VFR Suomi sivustoaan, joka lakkautettiin ja sulautettiin lentopaikat.fi-palveluun. Palvelu siirtyi Ilmailuliitolle 4.4.2014.

PRONSSINEN ANSIOMERKKI: Hanna Lydèn

* Reilut 1000 hyppyä 10 vuodessa. * Freestylen Suomen mestari  2018 ja 2019.

* Mukana tekemässä vuonna 2017 ennätystä Suomen suurimmassa vapaapudotusmuodostelmassa.

Lydèn on kehittänyt uusia toimintatapoja ja vienyt laskuvarjohyppäämisen koulutustoimintaa eteenpäin. Erityisenä kohteena on ollut nopeutetun vapaapudotuskoulutuksen kouluttajien koulutusjärjestelmä. Hänellä on vapaapudotuskouluttajakelpoisuus, pakkolaukaisuhyppymestarin ja NOVA-hyppymestarin kelpoisuus. Hän etenee kolmen koulutusjärjestelmän eksaminaattoriksi.

Lydèn on toiminut luottamustehtävissä Skydive Oulussa ja Tampereen Laskuvarjokerhossa ja liiton laskuvarjotoimikunnassa. Skydive Finlandissa Halonen on yhdistänyt harrastuksen ja työn. Hän toimii kerhon DZ-kordinaattorina  back office -toiminnoissa ja koulutuspäällikkönä.

Lydèn tuo ulkomaista osaamista Suomeen.  Hän on osallistunut Puolassa laskuvarjohyppy-symposiumiin ja suorittanut Saksassa nopeutetun vapaapudotuskouluttajan kelpoisuuteen tähtäävää kurssia.