28.05.2020 Uutiset

Harrasteilmailun turvallisuutta lisätään 16 000 euron tuella

Ilmailuliiton tukisäätiö myönsi 71 450 euroa avustuksia

Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö tukee tänä vuonna harrasteilmailun turvallisuutta 16 000 eurolla. Tuki myönnettiin projektille, jossa kehitetään harrasteilmailun turvallisuudenhallinta- ja ilmoitusjärjestelmää. Hankkeesta vastaa Suomen Ilmailuliiton turvallisuustoimikunta puheenjohtajansa Mari Lehtosen johdolla. Tukisäätiön vuosikokous myönsi 27.5. eri hankkeille yhteensä 71 450 euroa.

-Kehitämme parhaillaan avoimeen lähdekoodiin perustuvaa turvallisuusilmoitusjärjestelmää, jonka tarkoituksena on havaita toiminnassa tapahtuvia, mahdollisesti turvallisuusriskejä aiheuttavia poikkeamia. Kaikkien harrasteilmailulajien jäsenkerhot ja yksittäiset harrastajat voivat raportoida järjestelmässä oman toimintansa poikkeamia. Ilmailuliitto analysoi turvallisuustietoa itse ja voi jo saman lentokauden aikana puuttua mahdollisesti toistuviin poikkeamiin. Lajitoimikuntien ja jäsenten tiedonsaanti muuttuu lähes reaaliaikaiseksi. Tällä hetkellä harrasteilmailijat raportoivat lentotoiminnassa tapahtuneet poikkeamat Traficomin järjestelmään, josta liitto saa muutaman kerran vuodessa koosteen tapahtumista, Ilmailuliiton turvallisuustoimikunnan puheenjohtaja Mari Lehtonen kertoo.

Tällä hetkellä Ilmailuliittoon kuuluvissa kerhoissa on jo käytössä liiton tekemä, harrasteilmailun turvallisuuden dokumentointi- ja hallintajärjestelmä Kerho-SMS. Se on pohjadokumentti, josta kerhot voivat muokata omiin käytäntöihinsä ja toimintaansa sopivan turvallisuudenhallintajärjestelmän.

Suomen Ilmailuliiton tukisäätiön tarkoituksena on edistää kaikkea harrasteilmailua. Säätiö tukee erityisesti nuorison ilmailukasvatusta ja -koulutusta. Säätiö jakaa myös apurahoja tai tunnustuspalkintoja henkilöille, jotka ovat ansioituneet urheilu- ja harrasteilmailun keskeisillä aloilla.

Avustuksen saajat

Mari Lehtonen