05.05.2020 Tiedotteet

Liitto antoi lausunnon tilapäisen vaara-alueen EFD615 – MTH20 perustamisesta – Torbackan lentotoiminta huomioitava

Kuva: Lentopaikat.fi, Pontus Hedlund

Suomen Ilmailuliitto toteaa, että MTH20-harjoitus tapahtuu harrasteilmailun prioriteettiaikana, vilkkaan sesongin aikana. Harjoitukselle myönnettävä ilmatilan käytön erityinen etuoikeus haittaa erityisesti etelärannikon vilkasta vesilentotoimintaa sekä Torbackan (EFTO) lentopaikan liikennettä, jonka kanssa rajoituksien vaikutuksia ei ole koordinoitu ennen pyynnön esittämistä. Harjoituksen aikana Torbackassa tapahtuu vilkasta lennokki- ja miehitetyn ilmailun harrastustoimintaa.

Suomen Ilmailuliitto katsoo, että harrasteilmailun prioriteettikaudella tällaiset laajat ilmatilavaraukset tulee suunnitella tapahtumaan aikaisen aamun ja loppuillan tunteina, jolloin muu ilmailutoiminta on vähäistä.

Harjoituksen ilmatilavarausten aktivointi tulee toteuttaa mahdollisimman tarkasti todellisen tarpeen mukaisesti. Ilmatilavarausten NOTAM-ilmoitusten tulee sisältää ennakkokoordinaation edellyttämät toimivat yhteystiedot. Lennon aikainen koordinaatio tulisi olla mahdollista suorittaa ilmailu-VHF-taajuudella, joka tulee julkaista päätösasiakirjoissa.

Torbackan (EFTO) lentopaikalle tulee järjestää vähintään laskukierrostoiminnan sekä lennokkiharrastuksen edellyttämä suojailmatila (3 km kiitotiestä, yläraja 2500 FT MSL).

Tutustu Ilmailuliiton edunvalvontaan ja lausuntoihin.