25.02.2020 Tiedotteet

Tule sinäkin GoExpoon ja tutustu ilmailun kiehtovaan maailmaan

Tule tutustumaan ilmailuun ja tapaamaan Suomen Ilmailuliiton asiantuntijoita GoExpo-messujen osastolle 6c90 Helsingin Messukeskukseen. Ilmailuliiton lisäksi osastolla ilmailun monista mahdollisuuksista kertovat Mäntsälän Ilmailukerho, Räyskälän Ilmailukeskus ja Hämeen Laskuvarjourheilijat.

Suomen Ilmailuliitto ry

Suomen Ilmailuliitto ry (SIL) on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö.   Ilmailuliitto edistää ja turvaa urheilu- ja harrasteilmailumahdollisuuksia seuraamalla ilmailun lainsäädännön ja ilmailumääräysten kehitystä ja vaikuttamalla niihin. Ilmailuliitto toimii harrasteilmailun asiantuntijana ja tekee yhteistyötä viranomaisten ja muiden ilmailuun liittyvien tahojen kanssa. Ilmailuliitto on jäsenenä useissa ilmailualan kansainvälisissä organisaatioissa.

Ilmailuliittoon kuuluu 7289 henkilöjäsentä ja 215 varsinaista jäsentä eli ilmailukerhoa tai alan yritystä. Kerhoissa harrastetaan laskuvarjourheilua, varjoliitoa, riippuliitoa, purjelentoa, moottorilentoa, ultrakevytlentoa, riippuliitoa, lennokkeja, kuumailmapallolentoa sekä experimental-koneiden rakentamista.  Ilmailun eri lajeissa kilpaillaan kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Ilmailuliiton kautta kilpaurheilijat saavat kilpailulisenssinsä.

Ilmailuliiton messuosastolla saat tietoa ilmailusta harrastuksena ja voit kokeilla lentämistä aidontuntuisella purjelentosimulaattorilla.   Messuosastolla toimintaansa esittelevät myös  liiton jäsenkerhot.

Mäntsälän Ilmailukerho MILK ry

Mäntsälän Ilmailukerho MILK ry on perinteikäs, ultrakevytilmailuun keskittyvä, vireä ilmailukerho. Kerhon tavoitteena on tarjota jäsentensä käyttöön kohtuuhintaista, nykyaikaista lentokalustoa, edistää jäsentensä ilmailukiinnostusta ja auttaa heitä kehittymään ilmailijoina. Näitä tavoitteita kerho toteuttaa kouluttamalla uusia ultrakevytlentäjiä, tiedottamalla kevytilmailusta, järjestämällä monenlaisia kerhotilaisuuksia ja ylläpitämällä jatkuvaa koulutusta. Kerho ja koulutus toimivat pääosin Nummelan (EFNU) ja Malmin (EFHF) lentopaikoilla.

Lentäminen ultrakevyellä lentokoneella on elämys, johon on helppo jäädä koukkuun. Varsinkin kauniina kesäiltana Suomen hienot maisemat ja vesistöt tekevät ilmasta katsottuna lähtemättömän vaikutuksen. Nykyaikainen ultrakevytlentokone on tyypillisesti kaksipaikkainen, nelitahtisella ilmailukäyttöön tehdyllä moottorilla varustettu täysiverinen lentokone. Ultrakoneilla lentäminen on hauskaa ja edullista. Ultralla lennetään VFR- eli näkölentosääntöjen mukaan valoisan aikaan. Aktiiviseenkin harrastuslentämiseen tämä riittää mainiosti varsinkin, kun kesällä päivät ovat pitkiä ja valoa riittää. Silloin voi lentää vaikka linnunlaulusta pitkälle iltaan. Ultrakevyen koneen voi varustaa myös vesi- tai suksilentämiseen sopivaksi.

Ultralentämiseen voit tutustua helposti osallistumalla MILKin järjestämälle tutustumislennolle, virallisemmin esittelykurssille. Tule tutustumaan messutarjoukseemme. Saat tietoa harrastuksesta ja lennolla pääset itse ohjaaman konetta. Go Expossa saat lisätietoa myös lupakirjakursseista omaa ultrakevytlentäjän lupakirjaasi varten.

Hämeen Laskuvarjourheilijat, Skydive Häme
Hämeen Laskuvarjourheilijat toimii Vesivehmaan lentopaikalla Lahden lähellä.
Kerho kouluttaa uusia laskuvarjohyppääjiä alkeiskursseilla ja esittelee lajia tandemhyppyjen merkeissä.
Kerhossa on mahdollista harrastaa kaikkia eri hyppylajeja.
Messutarjouksena on tandemhyppy vain 295 euroa ja alkeiskurssi vain 430 euroa.

Räyskälän Ilmailukeskus
Räyskälän Ilmailukeskus (EFRY) sijaitsee Lopella, noin 100 kilometrin päässä Helsingistä, Tampereelta ja Turusta. Räyskälä on Suomen ja Pohjoismaiden vilkkain harrasteilmailukenttä. Räyskälässä harrastetaan useita eri ilmailulajeja, näkyvin niistä on purjelento. Kentällä toimii kolme purjelentokerhoa ja useita kymmeniä yksityislentäjiä.

Räyskälässä järjestetään vuosittain purjelentokilpailuja. Ilmailukeskus on erittäin tunnettu ja pidetty paikka ulkomaistenkin ilmailijoiden piirissä. Ensi kesäkuussa Räyskälässä järjestetään kansainvälinen Räyskälä Masters -kilpailu johon odotetaan 50 osallistujaa. Kaukaisin kilpailija saapuu Australiasta asti.

GoExpo-tarjous: Tutustumiskurssi – vietä viikko purjelennon parissa
Vietä lennokas viikko legendaarisessa Räyskälässä ja tutustu purjelentoharrastukseen. Lennä säiden salliessa päivittäin kokeneen opettajan kanssa, perehdy purjelentokoneeseen, tutustu harrastajiin ja nauti Räyskälän ilmailukeskuksen loistavasta tunnelmasta! Hinta 650 euroa sisältää lennot, kalustovuokrat, opetuksen, majoituksen 2– 3 henkilön huoneessa, lentopäiväkirjan ja kurssitodistuksen. Lupakirjakurssilla nämä lennot luetaan koulutuksessa hyväksi. Harrastamaan pääsee jo 15-vuotiaana.

Esittelylento purjekoneella, hinta 190 euroa. Lento lennetään yhdessä opettajan kanssa kaksipaikkaisella purjekoneella. Sopivan lyhyt yhdelle tai useammalle, ja on myös hyvä idea polttareihin, lahjaksi tai vaikkapa itselle.

Oma purjelentolupakirja
Purjelento sopii kaiken ikäisille ja tarjoaa elämyksiä kaikille! Nuori voi osallistua kurssille sinä vuonna, kun täyttää 15 vuotta. Lupakirjan saa 16-vuotiaana.

Purjelentokursseja järjestetään Räyskälässä myös ensi kesänä. Kursseja on tarjolla moneen tarpeeseen. Voit käydä teoriat erikseen ja lentää myöhemmin, tai voit lentää kurssin myös lyhyemmissä osissa. Räyskälään voi tulla milloin vain seuraamaan kentän tapahtumia, kentällä on aina sään salliessa lentotoimintaa. Tervetuloa kaikki ilmailijat ja ilmailuhenkiset, Räyskälässä viihtyy koko perhe!​

Suomen Ilmailuliitto ry

ilmailuliitto.fi