05.02.2020 Tiedotteet

Lennokkeja aletaan kutsua ilmailumääräyksissä miehittämättömiksi ilma-aluksiksi

Traficom esitteli 30. tammikuuta pitämässään tilaisuudessa heinäkuun alussa voimaantulevan, kansallisen ilmailumääräyksen määritelmiä ja linjauksia. Ilmailumääräyksessä kutsutaan jatkossa lennokkeja miehittämättömiksi ilma-aluksiksi. Miehittämätön ilma-alus on tuttu nimitys entuudestaan, sillä sitä on käytetty kaupallisessa toiminnassa ja Ilmavoimien toiminnassa.

Lennokkilajin harrastajien näkökulmasta ilmailumääräykseen tulevat muutokset ovat toiminnan kannalta melko vähäisiä.

Ilmailuliitto ja lennokkitoimikunta ovat tehneet aktiivisesti määräyksen valmistelutyötä Traficomin kanssa. Yhteistyö on tuottanut tulosta, ja Traficom on vienyt Suomen kansallisen määräyksen vapaampia linjauksia myös EASA-tasolle. Käytännössä kansallisessa ilmailumääräyksessä säädellään lennokkitoimintaa väljemmin kuin EASA:n määräyksessä.

Ilmailuliiton lennokkitoimikunta ja Traficom jatkavat kerhoja ja yksittäisiä harrastajia koskevien ohjeiden ja menettelytapojen tarkempaa valmistelua lähiviikkoina. Tarkemmat yksityiskohdat täsmentyvät helmi-maaliskuussa.

Petri Kantola

lennokkitoimikunta