14.01.2020 Tiedotteet

Tiedote urheilijatunnuksista ja liiton jäsennumeroista

Kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale, World Air Sports Federation) kilpailulisenssijärjestelmä muuttuu. FAI suosittelee, että kaikissa paikoissa, joissa kilpailijoita tunnistetaan, vanhojen kansallisten FAI-lisenssinumeroiden sijaan käytettäisiin FAI ID -numeroa. Vanhaa numeroa saa käyttää rinnan 2022 alkuun. FAI ID on urheilijan henkilökohtainen FAI:n myöntämä numerosarja.

Liiton uudet jäsennumerot

Liitto on ottanut käyttöön 2020 uuden jäsenrekisterijärjestelmän. Tässä yhteydessä on haluttu yksinkertaistaa ja selkeyttää jäsenillä olevia tunnuksia. Vanhassa jäsenrekisterissä jäsennumeroiden logiikkaa on sekoittanut mm. eripituiset jäsennumerot ja näiden lisäksi olleet erilliset kansalliset FAI-lisenssinumerot.

Samalla uudistuksessa jäsennumeroita haluttiin lyhentää. Nyt liiton uudet jäsennumerot henkilöjäsenillä ovat viisi numeroisia aikaisempien valtaosalla olleiden kahdeksan, yhdeksän tai kymmenen numeroisten sijaan.

– Pahoittelen, että liiton jäsenrekisteriin liittyen uudistuksesta ei ole tiedotettu kunnolla jo syksyllä, sanoo toiminnanjohtaja Timo Latikka. – Lisäämme ja parannamme viestintää myös tässä asiassa jatkossa. Ajatuksena oli ottaa jäsennumero kaikille urheileville jäsenille myös kansalliseksi FAI-lisenssinumeroksi. Näin jäsen olisi saanut vain yhden tunnistenumeron.

Vanhat kansalliset lisenssinumerot säilyvät 2020 ja 2021

Ilmailuliiton myöntämät kansalliset FAI-lisenssinumerot säilyvät samoina vanhoilla jäsenillämme. Vuoden 2022 FAI:n tekemän uudistuksen jälkeen näille numeroille ei kuitenkaan ole enää käyttöä. Vuonna 2022 nämä on luontevaa poistaa myös liitossa aktiivikäytöstä.

Uudet urheilijat, jotka tarvitsevat kilpailulisenssin, saavat jäsenrekisterijärjestelmään FAI ID -numeron. Myös vanhan, kansallisen FAI-lisenssin omistavat urheilijat voivat halutessaan käyttää FAI ID -numeroa jo nyt.

Kansainvälisen lennokkitoimikunnan (FAI CIAM) päätökset

Niissä lennokeissa, joissa tunnistusmerkinnät ovat pakollisia CIAM:n päätösten mukaisesti, tulee olla mm. kansallinen maakirjaintunnus (suomen tunnus on FIN) sekä FAI ID -numero. Tämä sääntö on pakollisena voimassa kuitenkin vasta vuonna 2022 (FAI Sporting Code, Section 4 – Aeromodelling, CIAM General Rules, 2020 Edition, Effective 1st January 2020, C.11 IDENTIFICATION MARKS). Siirtymäajan koneissa voi siis käyttää myös aikaisempien sääntöjen mukaisesti kansallista maakirjantunnusta ja kansallista FAI-lisenssinumeroa.