11.11.2019 Uutiset

Alavuden Ilmailukerhon jäsenet voittivat verenluovutuskampanjan

Alavuden Ilmailukerho ry voitti Ilmailuliiton ja Punaisen Ristin Veripalvelun yhdessä järjestämän verenluovutuskampanjan.  Ilmailuliitto palkitsee Alavuden Ilmailukerhon kahdella kohdeavustuksella, sillä kerhossa oli eniten luovuttajia sekä määrällisesti että prosentuaalisesti kerhon jäsenmäärään nähden. Alavuden Ilmailukerhosta verta kävi luovuttamassa 26 henkeä.

Toiseksi eniten, 23 henkeä kävi luovuttamassa verta Ilmailuliiton nimissä. Kolmanneksi eniten, 13, verenluovuttajia oli Tampereen kevytilmailukerho ry:ssä. Kampanja-aikana tehtiin yhteensä 84 verenluovutusta. Laskennallisesti luovutetulla verimäärällä voidaan auttaa jopa 252 potilasta, kun jokaisesta pussista tehdään kolmenlaisia verivalmisteita eli punasolu-, verihiutale- ja plasmatuotteita.

Alavuden Ilmailukerhon jäseniä Soloy Boogiessa sekä molemmat kerhon koneet. Kuva: Joona Tammisto.

Alavuden Ilmailukerhon jäsenet päättivät käyttää saamansa avustuksen kerhotiloihin hankittavaan ilmalämpöpumppuun sekä kerhon yhden, yleisen A-kelpparivarjon huoltokuluihin. Varjo on tuoreiden hyppääjien lainattavissa siihen saakka, kunnes he ovat hankkineet oman varjon.

–Pyrimme pienentämään kerhon energiankulutusta ja välillä tähtitieteelliseksi nousevia sähkölaskuja. Johtokunta on kiitollinen, kun jäsenistö ajattelee kerhon energiataloutta, Takamäki kertoo.

Alavuden Ilmailukerho lähti verenluovutuskampanjaan mukaan, kun kerhon sihteeri Tiia Takamäki huomasi mainoksen Ilmailuliiton internet-sivuilla.

– Kerhon jäsenistössä on paljon henkilöitä, jotka ovat luovuttaneet säännöllisesti verta jo pitkään. Tällä kampanjalla koitettiin saada uusia luovuttajia myös mukaan. Tiedotus kampanjasta hoidettiin sähköpostilla lähetettävissä jäsentiedotteissa, sekä aina tasaisin väliajoin muistuttelemalla kampanjasta kerhon omassa whats up-ryhmässä, Tiia Takamäki kertoo.

Takamäki kertoo epäilevänsä, että Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla voimakkaasti näkyvä talkoohenki saa ihmiset usein liikkeelle. Yhdistys järjesti myös oman ryhmäluovutuksen pariin kertaan Seinäjoen veritoimistolla. Samalla osa jäsenistä liittyi luuydinluovuttajarekisteriin.

–Kerhon Veriryhmä jatkaa olemassaoloaan kampanjan jälkeenkin. Yritämme pitää yhtä hyvää luovutustulosta jatkossakin yllä, Takamäki sanoo.