12.06.2019 Uutiset

Viikonloppuna juhlitaan juhlalentonäytöksessä Turussa!

Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlalentonäytös järjestetään Turun lentoasemalla viikonloppuna, eli 15.-16.6. Yleisö voi kokea ja nähdä suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää, klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa ja harrasteilmailua. Kaikki liiton lajit ovat edustettuina tapahtumassa.

Esiintyjäkaarti on ihan omaa luokkaansa – vastaavaa ei ole Suomessa nähty koskaan aiemmin!

Näytöksessä esiintyy juuri lentokuntoon saatu Suomen vanhin lentävä kone, lentonäytöksen järjestäjän Turun Lentokerhon omistama, Klemm. Toisen maailman sodan aikaisia koneita on mukana useita mm. Messerschmitt Bf 109. Mukana on kotimaisia ja ulkomaisia lentokoneosastoja. Ilmavoimat, maavoimien ilmailu sekä Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue ovat kaikki vahvasti mukana näytöksessä.

Suurin ilmassa nähtävä kone on Finnairin Airbus 350, jonka esitys on vaikuttavaa katsottavaa. Lisäksi NATO:n E-3A AWACS tutkavalvontakone on maanäyttelyssä yleisön nähtävänä. E-3A on lentävä komentokeskus, josta johdetaan NATO maiden ilmaoperaatioita. Koneen tunnistaa valtavasta lautasmaisesta tutka-antennista koneen katolla. E-3A ei ole koskaan vieraillut Suomessa lentonäytöksessä.

Lockheed Martin F-35 -häivehävittäjä ensi kertaa Suomeen

Tämä on ensimmäinen kerta, kun viidennen sukupolven F-35 taistelukone vierailee Suomessa. Lentonäytöksessä kaikki viisi HX -ehdokasta BAE Systems, Boeing, Dassault Aviation, Lockheed Martin ja Saab esittelevät omia hävittäjäehdokkaitaan näyttävästi omilla osastoillaan. Ilmassa nähdään BAE Systems Typhoon, Dassault Rafale ja Saab Gripen.

Ilmailuliitolla on myös oma esittelyteltta tapahtuma-alueella. Tervetuloa tapaamaan liiton henkilökuntaa ja vaihtamaan kuulumisia.

>> Näytöksen verkkosivut ja esiintyjät

>> Näytösohjelma