06.06.2019 Uutiset

Suomen urheilun eettisen keskuksen ILMO-palvelu laajenee urheilun epäeettisen toiminnan raportointiin

Kuva: Esa Nykänen

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry on laajentanut ILMO-palveluaan koskemaan myös eettisten rikkomusten raportointia urheilussa, esimerkiksi häirintää. Jokaisella on oikeus ilmoittaa epäilyttävästä toiminnasta. Ilmoittaja auttaa suojelemaan urheilijoita ja urheilua sekä turvaamaan tasavertaiset ja turvalliset lähtökohdat kaikille urheilijoille.

Vuoden 2018 alussa avatussa digitaalisessa palvelussa on tähän asti voinut ilmoittaa mahdollista doping-, kilpailumanipulaatio- tai katsomoturvallisuusrikkomusta. Hyvän palautteen ja kokemuksen myötä palvelua laajennetaan nyt muihin eettisiin asioihin.

ILMO-palvelun kautta voi antaa tietoa mahdollisista urheilurikkomuksista tai ilmoittaa urheilijan tai muun toimijan epäilyttävästä toiminnasta nimettömästi tai omalla nimellään. Ilmoituksen sisältö käsitellään luottamuksellisesti ja arvioidaan mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten. Jos ilmoituksen tekijä antaa tietonsa nimettömästi, hän voi rekisteröityä suojattuun viestipalveluun, jonka kautta SUEK voi tarvittaessa pyytää häneltä lisätietoja henkilöllisyyden paljastumatta. Palvelu auttaa SUEKia kohdentamaan tutkinnallisia toimenpiteitään entistä tehokkaammin.

ILMO-palvelu: ilmo.suek.fi