14.02.2019 Tiedotteet

Pääkaupunkiseudun yleisilmailulle ei ole toteutettu riittäviä ratkaisuja

Käsitellessään Malmin lentoaseman ilmailukäyttöä vaatinutta Lex Malmi -kansalaisaloitetta 2018 eduskunta edellytti, että valtioneuvosto turvaa korvaavat lentokenttätoiminnot, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja hyvien etäisyyksien päässä.

Käytännössä eduskunnan päätöksen tuli turvata pääkaupunkiseudun yleisilmailun lentokenttätoiminnot hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Liikenne- ja viestintäministeriö on kuitenkin eduskunnan nimenomaisen lausuman vastaisesti jakanut avustuksia Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Varsinais-Suomen ja yhdelle Uudenmaan maakunnan lentokentälle lähinnä korjausvelan kattamiseen, käytännössä lentopaikkojen peruskunnostukseen. Tämä on ilahduttavaa ja kannatettavaa paikallisen lentotoiminnan tukemista, mutta ei täytä eduskunnan nimenomaisesti valtioneuvostolle asettamaa vaatimusta. Eduskunnan tahtoa ei ole noudatettu.

Ministeriön toimenpiteet yleisilmailun turvaamiseksi eivät ole riittäviä. Helsinki-Malmin 40 000 vuosioperaation sijoittaminen näille avustetuille kentille ei ole realistista eikä mahdollista. Lentokentät eivät sijaitse hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä, eivätkä ne pysty vastaanottamaan Helsinki-Malmin yli sataa ilma-alusta toimintoineen.

Hallituksen toimenpiteet eivät ole riittäviä eivätkä todellisia. Eduskunnan asettaman lausuman edellytykset eivät täyty, eikä eduskunta saa hyväksyä näitä minimaalisia toimenpiteitä lausumansa toteutukseksi. Ilmailun toimintaedellytykset eivät näillä toimenpiteillä toteudu tai edes säily kohtuullisina.

Koska eduskunnan lausumassaan vaatimiin toimenpiteisiin ei ole pystytty vastaamaan nykyisen hallituksen aikana, tulee eduskunnan esittämän tahdon toteuttaminen saada välttämättä Suomen seuraavan hallituksen asialistalle. Käytännössä ratkaisuna on vain uuden lentopaikan perustaminen pääkaupunkiseudulle hyvien yhteyksien ja hyvien etäisyyksien päähän tai Malmin lentotoiminnan jatkaminen.

Suomen Ilmailuliitto – Finlands Flygförbund ry

toiminnanjohtaja Timo Latikka, timo.latikka@ilmailuliitto.fi, 040-5791817