18.12.2018 Uutiset

Ilmailuliiton Antidopingohjelma on päivitetty

Ilmailuliitto on päivittänyt antidopingohjelmansa vuodelle 2019. Edellinen ohjelma päättyy vuoden loppuun mennessä.

Ohjelmaan ei tehty suuria muutoksia

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK arvioi kaikkien lajiliittojen antidopingohjelmat syksyllä. Ilmailuliitto saavutti arvioinnissa huipputason. SUEKilta saatujen kommenttien pohjalta liitto teki ohjelmaan joitakin tarkennuksia ja pieniä lisäyksiä.

Tärkein lisäys antidopingohjelmaan on konkreettinen ohje, kuinka hakea erivapautta kansainvälisissä kilpailuissa. Ohjelmaan lisättiin myös muun muassa maininta, että valmentajakoulutuksissa käsitellään antidopingasioita, ja  ADT päivitettiin SUEKiksi.

Ilmailuliiton antidopingohjelman tavoitteena on saavuttaa nollatoleranssi dopingaineiden ja –menetelmien käytössä harraste- ja urheiluilmailussa. Ohjelma on tarkoitettu kaikille Suomen Ilmailuliiton jäsenille. Pääpaino antidopingtyössä on ennaltaehkäisevissä toimenpiteissä, kuten tiedottamisessa ja koulutuksessa.

Tärkeimpiä yhteistyökumppaneita antidopingtyössä ovat Suomen urheilun eettinen keskus SUEK, Olympiakomitea ja Kansainvälinen ilmailuliitto (FAI), joiden kanssa yhteistyötä pyritään aktiivisesti syventämään.  Ilmailuliitto vaatii antidopingpykälän sisältävän sopimuksen tekemistä kaikilta urheilijoilta ja urheilijoiden tukihenkilöiltä, joiden kilpailuilmoittautumiset hoidetaan Ilmailuliiton kautta.

Antidopingohjelma

Lisätietoa

laji- ja valmennuspäällikkö Jari Lehti puh. 044 261 2587,  jari.lehti@ilmailuliitto.fi