18.12.2018 Uutiset

Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytös järjestetään Turussa 15.-16.6.

kuva
Kuva: Ilmavoimat 100 vuotta -juhlalentonäytös, kuvaaja: Tuomo Salonen

Turussa järjestettävä juhlalentonäytös on merkittävä osa Ilmailuliiton juhlavuotta. Juhlalentonäytöksessä yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus kokea ja nähdä suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää, klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa, harrasteilmailua ja kokea koko ilmailun huuma sen eri muodoissa Turun Lentoasemalla ensi vuonna kesäkuussa.

Turun taivaalla esiintyvät kaikki ilmailun eri lajit lennokeista hävittäjiin, ja laajassa maanäyttelyssä yleisöllä on mahdollisuus tavata lentäjiä, mekaanikkoja ja ilmailun harrastajia. Ilmailu on kaikille sopiva harrastus tai ammatti, ikään katsomatta.

Suomen Ilmavoimat, Maavoimien ilmailu sekä Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue ovat kaikki vahvasti mukana näytöksessä.

HX-hanke esillä näytöksessä

Ilmavoimien Hornetin seuraajaehdokasyritykset ovat kaikki vahvistaneet osallistuvansa Turun lentonäytökseen. BAE Systems, Boeing, Dassault, Lockheed Martin ja Saab esittelevät omia ehdokkaitaan Hornetin seuraajaksi omilla osastoillaan.

Näytöksessä kunnioitetaan veteraaneja

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 75 – vuotta jatkosodan päättymisestä. Turun lentonäytöksessä kunnioitetan kaikkia veteraaneja, erityisesti Ilmavoimien veteraaneja, jotka urheasti taistelivat Suomen taivaalla lukumääräisesti ylivoimaista vihollista vastaan. Lentonäytöksessä ilmaan nousee ainutlaatuinen historiallinen muodostelma, kun kolme jatkosodan aikaista kaksitasoa lentää muodostelmassa kunnioittaen veteraaneja. Gloster Gauntlet hävittäjää lentää Jyrki Laukkanen, VL Viima harjoituskonetta Phil Lawton ja FW-44 Stieglitz harjoituskonetta Markku Ropponen. Kaikki kolme konetta palvelivat Ilmavoimissa sodan aikana ja ovat maalattuina autenttisiin sodan ajan maalauskaavioihin. Sodan jälkeen sekä Viima että Stieglitz koneita käytettiin Suomen Ilmailuliiton lentokerhoissa koulukoneina sekä purjelentokoneiden hinauskoneina.

Näytökseen osallistuvasta muusta lentokalustosta tiedotetaan alkuvuoden ja kevään aikana. Ulkomaiset sotilaskoneet varmistuvat keväällä 2019 ja niistä tiedotetaan varmistusten saavuttua.

Lentonäytös järjestetään hyvässä yhteistyössä Finavia / Turun Lentoaseman, Turun kaupungin ja paikallisten viranomaisten kanssa. Reittiliikenne toimii normaalisti Turun lentoasemalla lentonäytöksen aikana.

Suomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytöksen järjestää vankalla kokemuksella Turun Lentokerho ry (TLK) joka on Suomen Ilmailuliiton jäsenkerho. TLK järjesti myös edelliset Turun lentonäytökset. Vuonna 2011 päätähtenä oli maailmankuulu USAF Thunderbirds kuudella F-16 hävittäjällä ja 2015 päätähtenä Turkin Ilmavoimien Turkish Stars seitsemällä F-5 hävittäjällä.

Turku Airshow