17.11.2018 Uutiset

Suomen Ilmailuliitto – 100 vuotta järjestäytynyttä ilmailua

Suomen Ilmailuliitto juhlii ensi vuonna 100-vuotista historiaansa. Juhlavuosi koostuu erilaisista tapahtumista ja kampanjoista.

Liiton ajanlasku alkaa Suomen Ilmailuklubin perustamiskokouksesta 30.11.1919. Tuolloin klubin sääntöjen mukaisen toiminnan tarkoituksena oli kaikin tavoin vilkastuttaa siviili- ja sotilasilmailua Suomessa kaikilla sen sovelluttamisaloilla, sekä urheilullisella että tieteellisellä.

Vuosina 1925–1944 toiminta oli osa Suomen Ilmapuolustusliittoa. Jatkosodan jälkeen valvontakomission vaatimuksesta Ilmapuolustusliitto lakkautettiin ja liiton osana olleen Suomen Ilmailuklubin säännöt ja nimi muutettiin. Vuodesta 1945 toimintaa on jatkanut Suomen Ilmailuliitto – Finlands Flygförbund ry.

Nykyisin Ilmailuliitto muun muassa edistää urheilu- ja harrasteilmailua sekä toimii valtakunnallisena keskusjärjestönä. Liitto valvoo urheilu- ja harrasteilmailun etuja yhteiskunnassa seuraavilla alueilla: lainsäädäntö, ilmailumääräykset, julkinen rahoitus ja lentopaikat; osallistuu kansainväliseen ja valtakunnalliseen harrasteilmailun järjestö- ja kilpailutoimintaan sekä edistää lentoturvallisuutta yhteistyössä viranomaisten kanssa. Liitto myös edistää lentoturvallisuutta järjestämällä ilmailualan koulutusta sekä julkaisemalla tiedotteita ja ohjeita.

”Suomen Ilmailuliiton 100-vuotta kestänyt taival on merkittävä saavutus. Koko maan kattava toiminta, erityisesti lentokoulutuksen ja turvallisuuden edistämisessä, luo hyvän perustan suomalaisen ilmailukulttuurin vahvistamiseksi myös jatkossa. Kansainvälisen järjestötoiminnan kautta viestitämme osaamistamme ulkomailla ja useiden arvokilpailuissa menestyneiden urheilijoiden ansiosta teemme Suomea tunnetuksi”, tiivistää liiton puheenjohtaja Petteri Tarma.

Tervetuloa juhlimaan yhdessä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlavuoden virallisena suojelijana.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on juhlavuoden virallinen suojelija.

Juhlavuoden loppuun asti kestävällä Anna unelmille siivet -rahankeräyksellä keräämme varoja nuorten, erityisesti vähävaraisten nuorten ilmailuharrastamisen mahdollistamiseksi.

Kevään aikana liitto julkaisee juhlakirjan mielenkiintoisista ilmailutarinoista. Järjestämme juhlaseminaarin liiton kevätkokouksen yhteydessä. Kevään aikana toteutetaan myös kaikille ilmailijoille tarkoitettu Lennähdä luovuttamaan -verenluovutuskampanja.

Kesällä juhlimme Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlalentonäytöksellä Turussa.

Liiton syntymäpäivänä järjestämme liiton syyskokouksen ja ainutlaatuisen illallistilaisuuden, Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlagaalan Helsingissä.

Ilmailuliitto juhlii myös urheilijoidensa kanssa juhlavuotta. Suomen mestaruuskilpailujen kulta-, hopea- ja pronssimitalit ovat juhlavuonna Ilmailuliitto 100 vuotta -teemalla. Kansainvälisissä arvokilpailuissa menestyviä palkitaan erikseen. Näin kannustamme menestymään ilmaurheilussa juhlavuoden aikana.

Toivomme myös, että Ilmailuliiton jäsenkerhot käyttäisivät omassa viestinnässään Ilmailuliitto 100 vuotta -logoa juhlavuoden ajan. Jäsenet, kerhot, lajit – yhdessä olemme Ilmailuliitto myös seuraavat 100 vuotta.

Juhlavuotta juhlimme yhdessä. Kutsumme kaikki ilmailun harrastajat, liiton jäsenet, jäsenyhdistyksen ja muut toimijat viettämään suomalaisen harraste- ja urheiluilmailun juhlavuotta kanssamme. Meille taivaskaan ei ole rajana, kuten liiton vanhassa ikkunatarrassa kerrotaan.

Juhlavuosi